قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

به‌گزارش قزوین فردا به نقل ازخبرنگار خبرگزاری خانه ملت،نشست مشترک اعضای مجمع نمایندگان استان قزوین ،استاندار،معاون عمرانی ورئیس شرکت آب وفاضلاب وآب منطقه ایی با وزیر نیرو با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با هدف بررسی مشکلات پیرامون آبرسانی به استان قزوین برگزار شد.

در این نشست دکتر لاریجانی بر لزوم تعیین راهکاری برای تأمین دائم آب  شرب استان قزوین تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون چند سد از سوی وزارت نیرو برای تأمین آب شرب این استان و برخی استان‌های دیگر در دست مطالعه و اجرا است و به طور حتم با اجرای این پروژه‌ها کمبود آب این مناطق حل می‌شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه انتقال سهم آبه استان قزوین از سد شاهرود،افزود:‌این پروژه را می‌توان برای اجرای سریع‌تر به بخش خصوصی واگذار کرد که این رویکرد بسیار عاقلانه است و براساس برنامه‌ریزی وزارت نیرو این طرح در سال آینده انجام می‌شود.

دکتر لاریجانی ادامه داد: همچنین درباره پروژه سد الموت‌رود بر اساس برنامه‌‌ریزی مسئولان وزارت نیرو مطالعات این طرح تا سال 94 انجام می‌شود، البته در گام نخست باید حق آبه هر یک از استان‌ها مورد بحث تعیین شود.

وی با اشاره به پیشنهاد استاندار قزوین مبنی بر تشکیل سازمانی برای انجام مدیریت در منابع و مصارف آبی در کشور، تصریح کرد: به نظر من تشکیل چنین مجموعه‌ای بار مالی دارد، از این‌‌رو باید این پیشنهاد از طریق سازمان برنامه پیگیری شود.

رئیس مجلس توسعه پروژه‌های آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین در کشور را ضروری خواند و گفت: امسال بیش از هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار اختصاص داده شد که به نظر من اعتبارات این حوزه باید افزایش یابد.

همچنین در این نشست حمید چیت‌چیان وزیر نیرو درباره وضعیت پروژه سد الموت‌رود، گفت:‌ این پروژه در شرایط کنونی در سطح مطالعه قرار دارد زیرا منابع آبی این سد به استان‌هایی مانند البرز، تهران، مازندران و قزوین می‌رسد.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال مناقصه برای انتخاب مشاور مطالعاتی انجام می‌شود، تا دور نهایی مطالعات در سال آینده صورت گیرد.

چیت‌چیان با بیان اینکه استان قزوین با جمعیت بسیار هم‌اکنون دچار مشکلات کمبود آب است، افزود:‌ اجرای پروژه‌های سد در منطقه می‌تواند مشکلات این حوزه را مرتفع کند، همچنین برای اجرای مجتمع آب روستایی باید در جهت جذب بخش خصوصی تلاش کرد.

وی ادامه داد: به‌طور حتم در برنامه ششم توسعه باید مسائل مهم و مشخص مطرح شود، تا برای آن‌ها سازو کارهای مناسبی اندیشیده شود.

وزیر نیرو درباره اجرای پروژه‌های آبرسانی در استان قزوین، تصریح کرد: در این استان حدود 300 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی وجود دارد که برای اجرای این پروژه‌ها حدود 600 میلیارد تومان منابع اعتباری نیاز است، از این رو در صورت اجرا و تحقق این موضوع حدود 500 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

چیت‌چیان با اشاره به برنامه‌ریزی مسئولان استان قزوین برای اجرای پروژه‌های انرژی‌های نو، گفت: باید هر چه سریع‌تر مرکز انرژی‌های بادی در این استان ایجاد شود.

در این نشست سیدمرتضی حسینی نیز گفت: از دهه هشتاد تاکنون هیچ اقدامی برای تأمین آب استان قزوین صورت نگرفته است، از طرف دیگر در شرایط کنونی از روان رودهای منطقه به‌ویژه رودخانه الموت رود سالانه حدود 880 میلیون متر مکعب به دریا ریخته می شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس ادامه داد: سدهای کنونی در حال مطالعه و اجرا در منطقه میان استان قزوین با استان‌های دیگر مشترک هستند، اما به نظر من استان قزوین برای تأمین آب خود نیاز به یک سد مستقل دارد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی دشت قزوین به حدود 300 تا 350میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که این اقدام باید از سوی وزارت نیرو ضورت گیرد.

همچنین در این نشست داود محمدی با بیان اینکه موضوع دشت قزوین یک مسئله ملی است، افزود: متأسفانه به‌علت خشکسالی و برداشت زیاد، سطح سفره‌های زیرزمینی حدود 25 تا 40 متر افت کرده است که وزارت نیرو برای نجات این منطقه باید اقدام عاجلی کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس، با بیان اینکه مطالعات طرح سد الموت‌رود باید هر سریع‌تر انجام شود، گفت: از طرف دیگر حق آبه استان قزوین باید از سد الموت‌رود و شاهرود باید مشخص و ارائه شود.

در این نشست همچنین رجب رحمانی یکی دیگر از اعضای مجمع نمایندگان استان قزوین، گفت: هم‌اکنون کشور به‌ویژه استان قزوین در حوزه آب در شرایط سختی قرار دارد، از طرف دیگر در شرایط کنونی استان قزوین به‌ویژه غرب استان در مخاطره شدید قرار دارد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس، ادامه داد: به‌علت بروز خشکسالی و کمبود در استان قزوین متأسفانه از 30 هزار هکتار باغ‌های تاکستان حدود 7 هزار هکتار آسیب دیده‌اند، از این رو ابرسانی به این مناطق بسیار ضروری است.

 در پایان این نشست نیز روزبه استاندار قزوین درباره مسائل پیرامون این استان در حوزه اب، گفت:‌ اجرای سریع طرح مطالعه پروژه سد الموت‌رود بسیار ضروری است، همچنین حق ابه استان از این پروژه باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار قزوین با تأکید بر اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار و نوین در استان قزوین، افزود: این استان در اجرای این پروژه‌ها با مشکلاتی روبه رو است، از این رو از رئیس مجلس می خواهیم که امکانات بیشتری در لایحه بودجه برای توسعه این حوزه اختصاص دهند.

وی گفت: متأسفانه سهم استان قزوین در اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار کمتر از 5 درصد است، که این موضوع نقص بزرگی بوده که همه باید برای رفع آن تلاش کنند.

استاندار قزوین با بیان اینکه استان قزوین ظرفیت‌های بسیاری در حوزه انرژی‌های نو دارد، گفت: این استان در بخش نیروگاه‌های بادی دارای ظرفیت‌های بالایی است

  • قزوین فردا