قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

خانه مطبوعات استان قزوین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با تشکیل کمیته انضباطی و دایره رسیدگی به شکایات از روزنامه‌نگارها، جلوی ابتذال فرهنگی را می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: ابتذال می‌تواند در دایره بزرگی از مصادیق مختلف تعریف شود از انعکاس واژگونه وقایع و اخبار تا گسترش ارزش‌های مادی به قیمت سقوط ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی. از رواج خشونت و پرخاشگری مبتنی بر تعصب‌های بی‌پایه، تا جایگاه زن در سطوح مادی و فرهنگی که او را از شان زن بودن ساقط می‌کند اما مقصود ما از ابتذال عصاره‌ای از همه موارد فوق به شکلی ملموس و غیرقابل انکار و دفاع است. اعمالی است که نوعی در‌یوزگی مدرن و نقابدار را در ذهن تداعی می‌کند.
در ادامه آمده است: به مواردی از این مصادیق که تاکنون دیده شده است؛ ذیلا اشاره می‌کنیم و اعلان می‌نمائیم که خانه مطبوعات و قاطبه مطبوعات استان از این اعمال اعلام برائت می‌نماید و از اداره محترم کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئولیت مستقیم ساماندهی رسانه‌ها را به عهده دارد تا استانداری محترم استان که بر همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی استان نظارت دارد و ادارات کل و سازمان‌های دیگر اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و بازرگانی استان درخواست می‌نماییم با همکاری با خانه مطبوعات فرصت خودنمایی و جولان را از افراد معدود سوءاستفاده‌گر و فرصت‌طلب بگیرند.
در بیانه خانه مطبوعات به موارد گزارش شده اشاره شده و آمده است:
ـ انتشار یک نسخه از یک نشریه با چند تاریخ!
ـ پرخاشگری و مطالبه خارج از رویه برای اخذ آگهی و رپرتاژ
ـ تهدید به تخریب و شکایت و اصطلاحا افشاگری برای ایجاب اخذ آگهی
ـ پیشنهاد مبالغی خارج از عرف و قاعده برای جذب آگهی یا نسبت دادن اخذ آن از نشریات دیگر
ـ درج آگهی بدون هماهنگی با مسئولین سازمان‌ها و ادارات ذیربط و صدور فاکتور و پیگیری‌های خارج از عرف
ـ تعاریف اغراق‌‌آمیز و خلاف شرع از افرادی که مبدا رپرتاژ و آگهی هستند.
ـ اخذ آگهی یک فرد برای دو یا سه نشریه بدون اطلاع آگهی‌دهنده و صدور فاکتور مجزا
ـ ...
این بیانیه تاکید کرده است: خانه مطبوعات در نظر دارد با تشکیل کمیته انضباطی و دایره رسیدگی به شکایات به موارد شاکیان محترم رسیدگی و سپس پرونده موصوف را به مراجع ذیصلاح ارجاع دهد به همین مناسبت از ادارات و دوایر ذیربط خواهشمند است موارد اعتراض را به دایره رسیدگی به شکایات مستقر در خانه مطبوعات (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی) ارجاع بنمایند.
بدیهی است ساماندهی و سالم‌سازی ساحت رسانه‌ای استان به معنای دخالت در دیدگاه‌ها و جریانات فکری حاکم بر رسانه‌ها نیست و مانع نقدهای کارشناسانه و محترمانه در چارچوب قانون نیست که وظیفه مغفول بعضی از نشریات است.
در پایان این بیانیه آمده است: خانه مطبوعات از صاحبان و مدیران زحمتکش جراید و رسانه‌های استان اعم از نشریات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تقاضا دارد با رعایت موارد زیر نسبت به بروز مشکلات در آینده پیشگیریهای لازم را بنمایند:
ـ نشریات برای فروش در دکه‌ها منتشر می‌شوند. به طوری که همگان امکان دسترسی به آن را داشته باشند. نشریه‌ای که در دکه‌ها در معرض فروش قرار نگیرد؛ حتی اگر توزیع دستی در ادارات شود؛ نشریه محسوب نمی‌گردد.
ـ هر نشریه باید تاریخ انتشار معلوم داشته باشد. هفته‌نامه در یک روز مشخص هفته و دو هفته‌نامه و ماهنامه و غیره هم به هکذا بنابراین انتشار نشریه به فراخور وجود آگهی؛ انتشار نشریه محسوب نمی‌شود و هیات نظارت بر مطبوعات می‌تواند از انتشار آن جلوگیری کند. (مستخرج از ماده 1 قانون مطبوعات)
ـ اعلام وصول نشریات منتشره با تیراژهای واقعی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی انجام شود و نمایندگی‌های نشریات سراسری و محلی؛ خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری باید دفتر و آدرس و دایره توزیع و حکم معتبر داشته باشند که به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات اطلاع دهند. (مستخرج از ماده 1 آئین‌نامه دفاتر مطبوعاتی)
دوشنبه 18 خرداد 1394

  • قزوین فردا