قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

 مهدی بیگدلو روزنامه نگار در یاداشتی با عنوان (تغییر مهره ها خللی در روند حرکتی استان ایجاد نخواهد کرد)نوشته است :از خردادماه سال 92 تا روزهای پایانی تابستان 94 فرصت خوبی بود تا کنشگران سیاسی به نظاره مانور گفتمانی جریانی بنشینند که در پس پرده انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم بر دوره غیبت خود در پهنه سیاست کشور برشی زدند و مجددا نام شان را به گروه های فعال و حاضر در صحنه سیاست سنجاق کردند.

جریانی تحت لوای اصلاح طلبی که تا پیش از آن با رجوع به عالم انزوا قصد داشتند خود را از ترکش های فتنه سال 88 دور کنند، با از ره رسیدن موسم انتخابات سال 92 موج سواری را در دستور کار قرار دادند و با فراهم آوردن مامنی در دل کاروان تدبیر و امید و با دمیدن بر شیپورهای تبلیغاتی شان، خود را داعیه دار رساندن شیخ دیپلمات به کرسی ریاست جمهوری لقب دادند.

اگر از اتفاقاتی که در پهنه سیاسی کشور روی داد فاکتور بگیریم، به حوالی استانی آکنده از سیاست و سیاست زدگی می رسیم.

نبض سیاست در استان قزوین همواره پرتپش بوده و این مقوله اجتماعی به شکل محسوسی در تمامی امور این خطه تاثیر گذار بوده است.

از همان آغازین روزهای حضور حسن روحانی در کاخ پاستور، اصلاح طلبان قزوین نیز به تبعیت از بزرگان کشوری شان، لقب حامیان دولت را به نام خود سند زدند و سهم خواهی از دولت جدید المستقر را در دستور کار خود قرار دادند.

تمامیت خواهی این تفکر تنها به رسیدن نیروی مدنظرشان در راس استانداری قزوین ختم نمی شد و با تمام توان به میدان آمده بودند تا به زعم خود با ارائه لیستی 180 نفره از صدر تا ذیل مدیریت اجرایی استان را یکپارچه کنند و راه را برای تحقق رویاها و اهداف جناحی شان هموار نمایند.

این درحالی بود که در آن سوی میدان اصولگرایان با محوریت آیت اله باریک بین، حجت الاسلام ابوترابی فرد و همدلی و همسویی آیت اله اسلامی به عنوان نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در پی آن بودند تا به دور از حواشی و جنجال سازی جناح رقیب، استان با بهره گیری از تدبیر و اعتدال وعده داده شده در شعارهای انتخابی دکتر روحانی با سرعت بیشتری در مسیر رشد و توسعه حرکت کند. برهمین اساس نیز طیف اصولگرایان استان همانطور که گفته شد با تبعیت از رهنمودهای نماینده ولی فقیه در استان، در روی کار آمدن مرتضی روزبه به عنوان یک استاندار بومی که سال ها تجربه مدیریت در بدنه وزارت کشور و مدیریت اجرایی استان قزوین را با خود به همراه داشت، نقشی ماندگار را از خود برجای گذاشتند.

جریان چپ نیز که تا آخرین دم به دنبال کرسی نشینی نیروهای تندرو و همسو با تفکرات خود بودند، زمانی که با وحدت و همدلی اثرگذاران استان روبرو شدند و از اعمال نظرشان توسط دولت یازدهم ناامید گردیدند، با این بهانه که قصد بر هم زدن آرامش استان را ندارند از استاندار تازه وارد دعوت به عمل آوردند و در حوالی جماران با او بیعت دوستی و اخوت بستند.

قریب به 2 سال از آن ایام گذشت و در حالی که در این مدت با تعامل نزدیک و سازنده بین نماینده مقام معظم رهبری در استان ، همراهی حجت الاسلام ابوترابی فرد و نمایندگان مردم استان در مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی با نماینده عالی دولت تدبیر و امید، قزوین در پس پرده آرامش به پیمودن مسیر توسعه و آبادانی مشغول بود، طیف به ظاهر حامی دولت با حاشیه سازی های بی مورد در صدد کند کردن روند حرکتی استان برآمده است.

این روزها در حالی که به ساعات پایانی شهریورماه سال 94 نزدیک می شویم، شاهد آن هستیم اصلاح طلبان به عنوان جریانی که تا به امروز نتوانسته خواسته های خود را بر مدیریت ارشد استان دیکته کند و از میدان دوئل با جریان رقیب سربلند خارج شود، پس از ماه ها شانتاژ و نامه نگاری به مدیران درجه یک و دو دولت، از روی کارآمدن یک استاندار جدید خبر می دهد.

اینکه اصلاح طلبان با این تغییر احتمالی تا چه اندازه می توانند در بازخوانی و تحقق خواسته های شان موفق گردند، سوالی است که این روزها بیش از گذشته در اذهان نیروهای این جریان قد علم کرده است.

سبقه و ریشه جریان اصولگرایی در استان قزوین بر هیچکس پوشیده نیست و حتی اصلاح طلبان نیز بر این موضوع که قدرت واقعی طیف راست در قزوین همواره بر شانتاژ و قدرت نمایی های ظاهری آن ها چربیده است، واقف اند و مطلع هستند که حتی با تغییر مهره ها در شطرنج سیاسی و اجرایی استان نیز نمی توانند امیدوار به تغییر نتیجه بازی به سود خود و همچنین ایجاد خلل در روند حرکتی قزوین باشند.

به فرض آنکه در روزهای پیش رو استاندار جدید نیز معرفی شود و فردی که مدنظر به ظاهر حامیان دولت است، مدیریت ارشد استان را بر عهده بگیرد، باز هم این جریان مقابل اصلاح طلبان که شامل نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی است که با در اختیار داشتن قدرت مطلق معنوی و اجرایی قزوین این توان را دارد تا برای همگون کردن راه آبادانی استان، نماینده عالی دولت را نیز جذب و برای خدمت به دور از حاشیه سازی، ترغیب و تشویق کند.

سناریوی تغییر استاندار در قزوین را می توان به نوعی خودزنی اصلاح طلبان در حیات خلوت اصولگرایان برشمرد و بر همین اساس نیز باید منتظر روزهایی بود که بار دیگر این طیف با ناامیدی از رسیدن به خواسته های اشان، فغان مظلومیت خود را بر سر زبان ها جاری سازند.

مهدی بیگدلو

94/6/28


  • قزوین فردا

نظرات  (۴)

  • مدافع ولایت
  • شیخ قدرت وسیدکافرقوامی با تغییر روزبه چهره حقیقی خودشان رانشان دادند این ها درد مملکت وملت ندارند این ها درد دنیا ومنتسبین خودشان را دارنداین ها غم منافع از دست رفته خودشان دارند
    مدافع ولایت .چرا به بنده خدا نسبت کافر میدی فکر نکنم ولایت بخواد شماها طرفدارش باشی
    شیخ.فقط.دنبال.منافع.خودوداودسته-ا.است
    .یادمان.نرفته.نکویی.زهرایی.استاندار..اصلاح.طلب.را.نوکری.او.را.نکرد.تعویض.کرد.با.زیراب.زنی

    برادر عزیز
    نماینده های مجلس شورای اسلامی و خبراگان را هم از دست های نازنینتان بیرون خواهیم کشید
    ولی آسیاب به نوبت !