قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

  به گزارش قزوین فردا به نقل از سایت منادی (پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه دراستان وامام جمعه قزوین) آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم که یکشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در امامزاده اسماعیل (ع) برگزار می‌شود، به تفسیر اولین سوره جزء 29، یعنی سوره مبارکه «ملک» پرداخت و با بیان اسامی دیگر آن، اظهار کرد: «تبارک» از ریشه مبارک، «مانعه» به معنای جلوگیری کننده، «واقیه» از ریشه تقوا و به معنای نگهدارنده، «منجیه» به معنای نجات دهنده و «منّاعه» به معنای بسیار بازدارنده، از دیگر اسامی سوره ملک هستند.

 

وی تصریح کرد: کسی که با آیه‌های سوره ملک آشنا می‌شود و مفاهیم آن را فرا می‌گیرد، به انحراف نمی‌رود، در صراط مستقیم می‌ماند و این سوره دستش را می‌گیرد و او را نجات می‌دهد.

 

امام‌جمعه قزوین با تأکید بر این‌که ارائه آمار و ارقام قرآن از زمان قدمای ما مرسوم بوده و این کار از تحریف قرآن جلوگیری می‌کند، ادامه داد: سوره ملک از 30 آیه، 337 کلمه و 1350 حرف تشکیل شده و اگر «بسم الله الرحمن الرحیم» را جزء آیات محسوب کنیم، این سوره از 31 آیه تشکیل شده است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه به محتوای کلی سوره ملک اشاره کرد و با بیان این‌که اشاره کلی به محتوا، انگیزه مطالعه را افزایش می‌دهد، افزود: یکی از مباحثی که در این سوره مطرح می‌شود این است که خداوند متعال منشأ همه برکات است.

 

 

وی فرمانروایی خداوند بر عالم و آدم، خالق بودن خدای متعال و مخلوق بودن عالم، امتحان الهی، عاقبت شیاطین و کفار، حکیمانه بودن آفرینش، اوصاف و حالات جهنم، گفتگوی نگهبانان جهنم با جهنمیان، عالم بودن خداوند بر غیب و شهود، رام بودن زمین و تشویق انسان در مسیر کسب روزی و در امان نبودن از مجازات‌های الهی را از دیگر موضوعاتی معرفی کرد که در سوره ملک بیان شده است.

 

این مفسر قرآن کریم به تشریح مسأله فرمانروایی خداوند بر عالم و آدم پرداخت و گفت: نباید گمان کنیم اگر هر کسی اسلحه‌ای در دست دارد بر عالم فرمانروایی می‌کند؛ زیرا در معادلات سیاسی و اجتماعی ممکن است در مقابل عده‌ای دیگر قد خم کند.

 

امام‌جمعه قزوین در این خصوص ادامه داد: تنها خداوند متعال فرمانروای عالم است، و کسانی که این اصل را پذیرفته‌اند نباید از کسی حساب ببرند، به کسی طمع بورزند و باید تنها از خداوند ترس و واهمه داشته باشند.

 

وی تحول در علوم انسانی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با وجود این‌که خالق بودن خداوند و مخلوق بودن عالم بسیار بدیهی و روشن است، اما مبانی علوم انسانی در دانشگاه‌ها بر این اصل قرار نگرفته و به گونه‌ای مطالب عنوان شده که گویی این عالم، خودگردان است، نیازی به خدا ندارد و بدون خالق هم کارها به پیش می‌رود.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: این‌که خدای متعال بر آیه شریفه «اقْرَأْ به اسم رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» (یعنی بخوان به نام پروردگارت، آن که همه آفریده‌ها را او آفرید)، به‌عنوان اولین آیه نازل شده بر پیغمبر (ص) اصرار می‌ورزد، به این خاطر است که می‌خواهد نگاه آدمی را تغییر دهد و ضروری است این مهم مبنای همه مطالعات جدی خدامحوری قرار گیرد.

 

 

آیت‌الله عابدینی با بیان این‌که مرگ موضوعی وجودی است نه عدمی، گفت: در نگاه قرآن مرگ وجود دارد اما چیز وحشتناک نیست و تنها این اعمال انسان است که چهره مرگ را وحشتناک می‌کند.

 

وی با اشاره به این‌که مرگ مانند حالتی است که درختان در فصل سرما پیدا می‌کنند و برای سرسبزی و بهار مهیا می‌شوند، افزود: خدای متعال در جایی با کلمه هلاک صحبت می‌کند و در جایی دیگر موت را مطرح می‌کند و از موت بوی زندگی استشمام می‌شود و به معنای عدم و نابودی نیست.

 

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: جهنم در این سوره مانند انسانی توصیف می‌شود که گاهی خشمگین می‌شود و با این خشم جهنمی‌ها را در خود فرو می‌برد.

 

امام‌جمعه قزوین ادامه داد: نگهبانان جهنم با تعجب از جهنمیان سؤال می‌کنند، مگر کسی به شما نگفت که چه عاقبتی در انتظار شما است و آن‌ها پاسخ می‌دهند که ما اهل سمع و عقل نبودیم و به عاقبت کارمان توجه نکردیم و اگر تنها سمع انسانی و عقلمان را به کار می‌گرفتیم، جزء اصحاب جهنم نمی‌شدیم.

 

 

وی با بیان این‌که علم خدا به پیدا و پنهان اعمال انسان آگاهی کامل دارد، خاطرنشان کرد: آدمی باید آگاه باشد که هیچ عملی از انسان بر خداوند پوشیده نیست و در این سوره آگاهی خداوند بر غیب و شهود عالم تشریح شده است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: برخی‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که انگار نمی‌دانند خداوند مجازاتی هم دارد و مجازات خدا بسیار جدی است. اگر انسان آبروی کسی را بازیچه خواسته‌ها و امیال خود کند و لقمه حرام بخورد بازتابی را در انسان دارد که دچار عذاب خداوند می‌شود.

http://monaadi.org

  • قزوین فردا