قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

جایگاه امام جمعه در نظام اسلامی

پنجشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۶ ق.ظ

  علی اصغر رضایی در هفته نامه رایحه مهر 27 بهمن نوشته است:نکتهدیگری که در باب نماز جمعه وجود دارد مساله جریان های سیاسی و اخبار دنیا و اخبار جامعه است که باید امام جمعه آن ها را به مردم بگوید و آن ها را مطلع کند


وقوع انقلاب اسلامی ایران در اواخردهه 50 و به دنبال آن احیای ارزش های انسانی و مولفه های اسلامی  بعد از قرن ها با نهیب به اوضاع نابسامان بشریت که توسط دنیای استکبار به قهقرا برده می شد و ارزشمندترین مخلوق الهی در بازیچه و هوس رانی های دنیای غرب با محوریت شیطان رقم خورده بود نجات داده و نظام نوینی به جهانیان معرفی می کند.

نظامی متکی بر ارزشهای دینی و برخواسته از بطن جامعه ، بیش از گذشت سه دهه در مقابله با انواع هجمه های استکبار جهانی در تمامی حوزه ها موفق بوده و جایگاه کارآمدی حکومت دینی  شان و منزلت می بخشد.

ایران اسلامی توانسته  با وجود آن همه دشواریی های موجود در ابتدای انقلاب و مواجهه با جنگ ناخواسته آن هم در بازده زمانی 8 سال و برغم آشوب های داخلی با فتنه انگیزی گروهک های منافق، نمونه ای از یک حکومت مستقل دینی را به رخ جهانیان بکشاند و البته مطالب مطرح شده به قصد نادیده گرفتن ضعف های موجود و فاصله داشتن با مطلوبات نیست ولی آنچه در این بین موجب مباهات است استقامت مردم ایران اسلامی در مقابله با تمامی هجمه هایی است که تاریخ بشر به  چشم ندیده و البته چنین تحریم هایی غیر انسانی علیه کشوری را نیز به یاد نخواهد داشت.

بدون شک آنچه مردم ایران اسلامی را استوار در مقابله با خوی استکبار ستیزی دول غربی کرده چیزی جز بصیرت و نگاه واقع بینانه به مسائل روز نیست.

از جمله مواردی که تا به امروز توانسته در روند رشد و اعتلای بصیرت مردم این مرز و بوم موثر باشد خطبه ها و بیاناتیست که توسط ائمه جمعه در سراسر کشور قرائت می شود.

در نظام اسلامی بویژه در مذهب تشییع برگزاری نماز جمعه از پایه های اصلی تداوم انقلاب اسلامی به شمار می رود. اعلام دو خطبه سیاسی و معرفتی در نماز جمعه موجب ترویج تقوا و نیز در افزایش بصیرت مردم تاثیر بسزایی دارد.

فلذا جایگاه خطبه ها در نماز جمعه از اهمیت و تاثیر گذاری ویژه ای برخوردار است و به همین خاطر رهبر انقلاب دراین موضوع مهم وشرط تاثیرگذاری ائمه جمعه را اینگونه بیان می کنند :" از نظر مقام رهبری هنر بزرگ خطیب جمعه در این است که نیازهای فکری و روحی مردم را بشناسد و با پرسش های ذهنی و فکری آن ها آشنا باشد و در خطبه های نماز به همان ها بپردازد.  همچنین آگاه کردن شرکت کنندگان در نمازجمعه نسبت به مسایل روز و آنچه پیرامون آنها می گذرد از محورهای اصلی خطبه های جمعه می باشد. رهبر معظم انقلاب در این رابطه می فرمایند: نکته دیگری که در باب نماز جمعه وجود دارد مساله جریان های سیاسی و اخبار دنیا و اخبار جامعه است که باید امام جمعه آن ها را به مردم بگوید و آن ها را مطلع کند."

    

 

همچنین حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه شهر قزوین که در مسجدالنبی برگزار شد

با اشاره به جایگاه والا تریبون نماز جمعه و ارزشمند خواندن علمای  ائمه جمعه قزوین گفت : امام جمعه موقت  شهر قزوین شخصیتی علمی، اخلاقی و حاذق در مسائل کشور بوده و جایگاه ایشان باید ارتقاء یابد و ما از مسئولین محترم انتظار داریم که زیباترین صحنه ها را در سایه تعامل وحدت بخش با یکدیگر به نمایش بگذارند.

وی وحدت و همدلی میان مسئولین استانی یک ضرورت می باشد و همگی با هدف خدمت به مردم از اختلافات میان خود پرهیز کرده و قزوین را به الگوی وحدت و همدلی مسئولان در کشور تبدیل کنند.

به همین منظور  در گفتگو با دو تن از اساتید حوزه ،

به جایگاه سیاست و اهمیت پرداختن به مسائل روز در خطبه های امام جمعه پرداخته است  که آن در پیش رو خواهید خواند؛

 

معاونت تبلیغ و تذهیب حوزه های علمیه شهر قزوین:

امام جمعه هدایت سیاسی جامعه را عهده دار است

از جمله برنامه ها و شئونات نماز جمعه، اطلاع رسانی و اظهار نظر امام جمعه نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی، حکومتی و مسائل بین المللی است.

هدایت دینی و سیاسی، بیان مسائل روز، اظهار نظر، تحلیل، نقد و بررسی از موضوعات اصلی است که امام جمعه می بایست به آنها بپردازد. آگاه کردن مردم از مسائل روز که حق طبیعی عموم مردم محسوب می شود و همچنین شناساندن دشمنان و موافقان واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر مباحثی است که امام جمعه شهر باید به آن توجه داشته باشد.

با توجه به اینکه دین اسلام، دین کامل و جامعی است، بنابراین بیان مسائل سیاسی، اقتصادی و روابط اجتماعی و مهم تراز آن مطرح کردن دغدغه های جامعه از اصلی ترین ملزوماتی است که باید در تریبون نماز جمعه مطرح شود واعلام موضوعات این چنینی را می توان یکی از فلسفه های وجودی برپایی نماز جمعه جهت آگاهی عموم مردم دانست.

تذکر به دستگاه های اجرایی شهر و برخی از تصمیمات دولت در مورد رعایت حقوق مردم و نیاز های جامعه در چارچوب انصاف و عدالت از جایگاه تریبون نماز جمعه امری بدیهی و لازم الاجرا است.

  

حجت‌ الاسلام سیدحسن موینی امام جمعه شهر محمدیه:

امام جمعه تبیین کننده سیاست های داخلی و خارجی است

بیان احکام الهی و تبیین سیاست های نظام اسلامی اعم از خارجی و داخلی از جمله وظایف امام جمعه شهر است.

سیاست همان مولفه های اسلامی است و  فرموده امام (ره) آن پیر خرد و فرزانه  در تبیین سیاست ما عین دیانت و دیانت ما عین سیاست ماست بهترین تعریف است.بنابریان مقوله سیاست موضوعی جداناشدنی با دیانت است و این همان نقطه مقابل تفکرات سکولاریسم می باشد.

بکارگیری از اصول و مبانی سیاست های اسلامی  در بیانات امام جمعه شهر در جایگاه تریبون نماز جمعه  نقش بسزایی را در روند و پیشبرد اهداف و اندیشه های مردم ایفا خواهد کرد.

جایگاه امام جمعه جایگاه والایی در مجامع اسلامی بویژه در کشور جمهوری اسلامی است و همچنین امام جمعه از طرف شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشورتحت اشراف مجتهد جامع الشرایط(رهبری معظم له) انتخاب می شود. بنابراین از سیاست های نظام و رهبری تبعبت خواهد کرد و به یقین تا به امروز با محوریت مقام معظم رهبری سیاست های مطرح شده در چارچوب انصاف و عدالت صورت گرفته است.

هدایت سیاسی و آگاهی مردم در مسائل روز کشور از جمله موضوعات مهمی است که امام جمعه بایستی به آن توجه داشته باشد. وبدون شک نقد سازنده از جمله نیاز های است که می تواند در پیشبرد اهداف اجرایی و سیاست های کلان کشور موثر باشد.

از جمله اختیارات امام جمعه اشاره به اتفاقات روز است و اگر چنان چه لازم بود و البته در صورت صلاحدید می تواند به نقد آن بپردازد.


                      علی اصغر رضایی- هفته نامه رایحه مهر27 بهمن





  • قزوین فردا

نظرات  (۱)

آفرین به علی اصغرخان،ایول