قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

  

 به گزارش قزوین فردا به نقل از سایت صبح قزوین: ۱۰۰ تن از کارگران پسماند شهرداری قزوین  ظهر چهارشنبه هفتم اسفنددر اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماهه حقوقشان در مقابل شهرداری قزوین تجمع نمودند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

مجتبی منتظری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در بین تجمع‌کنندگان حاضر شد و گفت:تا پایان امشب مقداری از حقوق معوقه کارگران پیمانکار خدمات شهری پرداخت می‌شود.

یکی از کارگران به خبرنگار سایتصبح قزوین گفت: پیمانکار اصفهانی با کارگران پسماند شهرداری قرارداد بست اما زمان احقاق حقوق  کارگران، به هیچ وجه پاسخگو نیست. امروز که من گریسته و دلشکسته هستم چه کسی پاسخگو است.

وی افزود: من نان  برای صبحانه نداشتم،  چون به نانوا بدهکار هستم؛ دستمان را جلو چه کسی باید دراز کنیم؟ این جمعیت پیر و جوان درگیر وعده های شهرداری و پیمانکاران هستند، جواب خانواده هایمان را چگونه بدهیم. از همکارانم هر کسی معترض بوده تعدیل شده است و از هر ایستگاه کارگری، حداقل ۱۵ نفر تعدیل شده اند.

کارگر دیگری افزود: قزوین در مجموع دارای ۷ ایستگاه پسماند است که سه ایستگاه آن شامل ایستگاههای ۲، ۶ و ۷در اختیار پیمانکار اصفهانی است. در حال حاضر ایستگاه ۲ و ۷ را از پیمانکار اصفهانی گرفتند و با  شرکت طرح توسعه قرارداد بسته اند.

وی ادامه داد: به ما می گویند با آنها قرارداد ببندید تا ۵۰۰ هزار تومان به شما بدهند  در حالیکه نیروهای شامل این طرح هنوز حقوق دریافت نکردند؛ اگر مسئولین جوابگو نباشند با خانواده هایمان به اعتصاب ادامه خواهیم داد.

یکی از کارگران با بیان اینکه عسگری، مدیریت قبلی سازماند پسماند شهرداری قزوین به ما گفته بود از اصفهان پیمانکار خوبی خواهم آورد افزود: متاسفانه پیمانکار اصفهانی به فکر استیفای حقوق کارگران نیست.

وی افزود: هیچ پرداختی اعم از عیدی، بیمه، سنوات، مرخصی، و حتی حقوق از وی ندیده ایم. بیمه کارگران شهرداری، بیمه کارگری و ساختمانی است در حالیکه باید بیمه آنها تأمین اجتماعی باشد؛ یکی از کارگران تصادف کرده بیمه  هم قبول نمی کند به دلیل اینکه ما، کارگر ساختمان هستیم  و تنها در صورت مشکلات ساختمانی بیمه پرداخت می شود.

113

کارگر دیگری نیز بیان داشت: بسیاری از کارگران به خاطر بی پولی دچار مشکلات عاطفی و خانوادگی و در بعضی موارد حتی از همسر خود جدا شده اند. از خجالت به خانه نمی رویم؛ چرا با وجود دریافت مالیات، عوارض و دارایی پول کارگر پرداخت نمی شود؟

کارگر دیگری اظهار داشت: از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح کار می کنیم و هر شب باید کار کنیم. و این پیمانکار اصفهانی در این ۱۰ سال اخیر اصلا  پیگیر مشکلات کارگران نبوده است .

وی ادامه داد: از سال ۹۱، مطالبات محقق نشده است و هر روز اعتراض می کنیم شهرداری هم  وعده می دهند که امشب سرکار بروید، فردا حقوقتان احقاق می شود؛ اما بازهم وعده ها توخالی است؛ ۴ ماه حقوق نگرفتیم،  ۳ ماه است که  حق بیمه واریز نشده است؛ یک سال عیدی،  بن و حق سنوات نگرفته ایم و از سال گذشته تسویه حساب  حقوق و مزایا صورت نگرفته است .

این کارگر توضیح داد: اکنون اعلام می کنند روز شنبه ، ۵۰۰ هزار تومان را به حسابتان واریز می کنیم در حالی که ۶ میلیون طلبکار هستیم. گاهی هم می گویند ۱۵ روز بعد که در واقع شب عید است و واریز حقوق  دیگر دردی از کارگران دوا نمی کند.

114

کارگر دیگری گفت: اکنون اعلام می کنند که با طرح توسعه قرار داد ببندید در حالیکه نیروهای خود این طرح هنوز حقوق دریافت نکرده اند.

وی افزود: من مستأجرم و چند ماه است کرایه خانه نداده ام؛ به ادارات بسیاری مراجعه نمودم ولی مشکلم حل نشده است.

مأمور پسماند دیگری گفت: اگر یک مدیر عامل ، ۱۰ روز در اتاق خود حضور نداشته باشد امور مربوط به آن سازمان پیگیری می شود، اما اگر یک شهری، رفتگری نداشته باشد آلودگی شهر را فرا می گیرد؛ پس چرا حقوق مدیر عامل به موقع پرداخت می شود ولی در زمان پرداخت حقوق کارگر، می گویند بودجه نداریم.

وی افزود: وقتی موضوع را با شهرداری در میان می گذاریم که چرا حقوقمان پرداخت نمی شود می گویند با پیمانکار خود مذاکره کنید و متاسفانه چند باری به سازمان بازیافت و مدیریت پسماند شهرداری مراجعه کردیم که اجازه حرف زدن به ما نداده اند.

این کارگر ادامه داد: مبلغ فیش گاز من۱۰۰ هزار تومان است و متاسفانه پولی نداشتم پرداخت کنم حالا می خواهند با ۵۰۰ هزار تومان، کارگران را راضی کنند آیا این انصاف است؟ ما پایین ترین قشر جامعه هستیم چرا باید حقوقمان تضییع شود؟

شما باید بر روی عملکرد پیمانکار نظارت داشته باشید و نباید پیمانکاری با اختیار کامل مطالبات ما را ضایع کند.

117

این گزارش می افزاید؛ منتظری مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری در مقابل اعتراضات گفت: حق و حقوق شما را از این به بعد شهرداری پرداخت خواهد نمود؛ پیمانکار اخراج می شود و دیگر با شهرداری قرار داد ندارد؛ بخشی از مبلغ بدهی را می دهیم و باقی بدهی  نیز در آینده پرداخت می شود.

منتظری گفت: لیست حقوق و مطالبات خود را به سازمان تسلیم کنید؛ اگر بودجه کافی داشته باشیم تمام موارد پرداخت می شود ولی اگر بودجه کافی نبود سعی می کنیم بخشی از آن پرداخت شود؛ از اول اسفند ماه نیز پیمانکار حضور ندارد و شهرداری مستقیما با کارگران ارتباط دارد و افرادی که تعدیل شده اند هم از اول اسفند اعلام کردیم با حضور در شهرداری قرار داد ببندند.

منتظری ادامه داد: قول می دهم تا ۱۵ اسفند  ماه، بخشی از بدهی  محقق شود . شما باید به شهرداری اعتماد کنید جزاین چاره ای نیست؛ اینکه به اداره کار شکایت کنید، راهکاری به شما ارائه نخواهد کرد. شما بسته به سن و سالتان در حال خدمات رسانی به شهرداری هستید؛  درست است در بسیاری از موارد فراز و نشیبی در ارائه حقوق و مزایایتان وجود داشته است و قابل کتمان نیست اما هیچ گاه حقی تضییع نشده است.

120

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اظهار داشت: هرگاه بودجه تخصیص یابد انتظار شما محقق می شود. قول می دهم تا شب عید مواردی از مطالبتان پرداخت شود. البته باید پیمانکار میزان مطالبات شما را مشخص کند. از بابت مشکلات پیش آمده متأسفم اما همینکه قراردادتان را تغییر می دهیم باید برایمان امید جدیدی ایجاد کرده باشد.

منتظری، خطاب به کارگران حاضر در تجمع بیان داشت: لیست نمایندگان خود را به سازمان پسماند شهرداری تحویل دهید و پس از بررسی هر اندازه در حساب سازمان باشد و باید به کارگران تعلق گیرد بین آنها تقسیم خواهد شد.

وی ادامه داد: همه کارگران شهرداری از نظر بنده مساوی هستند و شهرداری از گرفتاری و مشکلات کارگران مطلع می باشد و هرگز به دنبال تضییع حقوق کارگران نبوده است .

مجتبی منتظری، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با حضور در میان کارگران  در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار داشت: تاکنون در خصوص فیش حقوقی کارگران پسماند شهرداری چیزی به من منعکس نشده بود.

منتظری اعلام کرد:  طی ساعاتی دیگر جلسه ای با نمایندگان پیمانکار سازمان  مدیریت پسماند شهرداری قزوین برگزار خواهد شد و در این جلسه بر اساس لیستی که نمایندگان  پیمانکار، ارائه می کنند و دریافت شماره حساب  حقوقی کارگران از همین امروز حقوق آنها با اولویت کارگران واریز می شود و اولین مبلغ را همین امشب به کارگران واریز می کنیم.

وی افزود: انشاء الله تا شب عید تمام حقوق کارگران پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان اینکه حقوق کارگران طبق تعهد سازمان پسماند با پیمانکار پرداخت می شود گفت: پیمانکار دیگر مزایایی ندارد و در صورتی که نمایندگان اعتراضی به حقوق خود داشتند و خواستار اخذ حقوق طبق قانون کار بودند باید این موضوع را بامراجعه به اداره کار و امور و رفاه اجتماعی استان حل و فصل نمایند.

وی خاطرنشان کرد: کارگران  نیز اگر روی مبلغی که هر ماه دریافت می نمودند معترض هستند و حتی معتقدند قانونی نیست، باید به اداره کار و رفاه اجتماعی مراجعه نمایند.

این گزارش خاطرنشان می شود؛ کارگران خدمات شهری زحمت کش ترین قشر جامعه هستند که باید شان و منزلت آنان در جامعه حفظ شود. کارگران خدماتی اصلی ترین وظیفه خدماتی شهرداری یعنی جمع آوری زباله و رفت و روب را به عهده دارند و نوک پیکان خدمات رسانی شهرداری به شهروندان می باشند.

و فراموش نکنیم که شهرداری مدیون تلاش‌های صادقانه و بی‌وقفه کارگران است که شبانه روز به ارائه خدمات مطلوب به‌ منظور رضایتمندی شهروندان می‌پردازند و باید همواره پیگیر حقوق و مطالبات این قشر زحمت کش باشد.

_______________________________________________________________________________________________

مسئولان صدای خسته کارگران رابشنوند/تجمع کارگران خدمات شهری قزوین 

 به گزارش قزوین فردابه نقل ازخبرگزاری فارس قزوین، آخرین ماه هر سال همواره حس عجیبی بین مردم ایجاد می‌شود، اما انگار برگزاری عید نوروز هر ساله برای برخی از مردم سخت و سخت‌تر می‌شود.

امروز هفتم اسفند ماه و بیست و دو روز مانده به سال جدید 93 است و هر روز که جلوتر می‌رویم شور و شوق قشرهای مختلف جامعه برای آماده کردن خودشان برای این سال نو بیشتر می‌شود و سعی می‌کنند تا سریع‌تر وسایل مورد نیاز خود را خریداری کنند.

برخی از قشرهای جامعه با کار کردن در هر حرفه‌ای می‌توانند حقوق خود را کم و بیش دریافت کنند و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه به سختی خریدهای عید خود را انجام می‌دهند و هستند خانواده‌هایی که در این ایام کمتر خرید می‌کنند و صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند تا کسی از مشکلات آنها با خبر نشود.

اما باز قشرهای دیگری از جامعه مانند کارگران خدمات شهری هستند که شب و روز به رفت و روب شهری می‌پردازند تا بتوانند مخارج و هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند، ولی چه سخت است که کارگری به امید کسب درآمد در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر تلاش کند و در آخر ماه خبری از حقوق نباشد.

کارگرانی که متاهل و دارای چند فرزند هستند و می‌خواهند برای عید نوروز نیازهای خانواده خود را همانند سایر هموطنان تهیه کنند، ولی در پایان هر ماه مشاهده می‌کنند که خبری از حقوق نیست و مدام طی ماه این هزینه‌ها بر روح و روان آنها فشار وارد می‌کند.

در این بین کارگران حقوق خود را از کارفرمایان مطالبه می‌کنند و آنها هر دفعه وعده پرداخت حقوق را در ماه دیگر می‌دهند و این کارگر زحمت‌کش به امید این وعده همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد ولی متاسفانه چهار تا پنج ماه از دریافت حقوق خبری نمی‌شود.

صبر این کارگران از یک طرف با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و از طرف دیگر تأمین هزینه‌های زندگی صبر این کارگران را لبریز می‌کند و امروز در جلوی درب شهرداری مرکز قزوین تجمع کرده و مطالبه حقوق عقب افتاده چهار تا پنج ماه خود را می‌کنند.

باید گفت مسئولان شهرداری قزوین در توسعه و رشد این شهر به نحو مطلوبی تلاش کردند که دستاوردها و زحمات آنها در این شهر قابل ملموس است و هیچ فردی نمی‌تواند این مطلب را انکار کند.

آنها با شنیدن این اتفاق بسیار ناراحت شدند و با شنیدن خبر سریعاً به فکر راهکاری مناسبی افتادند.

مجتبی منتظری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در بین تجمع‌کنندگان حاضر شد و گفت: تا پایان امشب مقداری از حقوق معوقه کارگران پیمانکار خدمات شهری پرداخت می‌شود.

وی ابراز داشت: از این به بعد نحوه پرداخت حقوق کارگران پیمانکار خدمات شهری ساماندهی و دچار تغییرات اساسی می‌شود تا دیگر شاهد عدم پرداخت حقوق هیچ کارگری نباشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین بیان کرد: تا پایان سال جاری همه حقوق معوقه و عیدی کارگران پیمانکار خدمات شهری به حساب‌شان واریز می‌شود و این کارگران مطمئن باشند که این اقدام اجرایی می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی کارگران اخراج شدند، گفت: این کارگران نیز به کار خود برمی‌گردند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین یادآور شد: کارگرانی که طبق قانون کار حقوق دریافت نکردند، از طریق اداره کار موضوع آنها پیگیری می‌شود.

باید گفت، کارگران زحمت‌کش‌ترند و ضعیف‌ترین قشرهای جامعه هستند که پیامبر اکرم(ص) در حدیثی پیرامون شأن آنان می‌فرماید «حقوق کارگران را قبل از خشک شدن عرق صورتشان به آنها پرداخت کنید و در روایت دیگر می‌فرماید من بوسه بر دست کارگر زحمتکش می‌زنم».

به هر حال امیدواریم طبق بیانات مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین تا امشب بخشی از حقوق معوقه کارگران و تا پایان امسال همه حقوق آنها به حساب‌شان واریز شود تا آنها بعد از پنج ماه حقوقو خود را دریافت کنند.

  • قزوین فردا

نظرات  (۱)

شوراومسئولین شهرداری قزوین مگرخوابنداینها زحمتکش ترین افراد جامعه هستند