قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب
 بهگزارش قزوین فردا حجت الاسلام سید مرتضی حسینی دبیراول کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، درباره سفر اعضای این کمیسیون به آفریقای جنوبی گفت:سایت خبری تابناک گزارش غلطی در خصوص مأموریت چند تن از اعضای کمیسیون فرهنگی به آفریقای جنوبی منتشر کرده و این مأموریت را با عنوان سفر تفریحی قلمداد کرده است که در اذهان عمومی تأثیرات مخربی از نمایندگان به همراه خواهد داشت.
download حجت الاسلام حسینی در سفر به آفریقای جنوبی

وی تأکید کرد: این تخریب چهره‌ی مستقیم از سوی تابناک قابل تحمل نیست و به همین دلیل، کمیسیون فرهنگی شکایت از این سایت خبری را در دستور کار خود قرار داده است.


شرح مأموریت

نماینده‌ی مردم قزوین، البرز و آبیک در توضیح سفرشان به آفریقای جنوبی گفت: کمیسیون فرهنگی، بخشی از بودجه‌های فرهنگی خارج از کشور را به فعالیت‌هایی مانند رایزنی‌های فرهنگی و دانشگاه جامعه‌المصطفی مجمع جهانی اهل‌البیت و امثال آنها اختصاص می‌دهد. کمیسیون یکی از وظایفی که دارد، نظارت و بررسی عملکرد این مراکز است که باید صورت بگیرد. همچنین گزارشی به دست ما رسید که این بودجه‌ها به درستی هزینه نمی‌شود؛ پس نتایج مثبتی هم به دنبال ندارد. کمیسیون بعد از بررسی متعدد به این نتیجه رسید که از این مجموعه‌ها یک بازرسی انجام دهد. بنا شد گروهی به آفریقای جنوبی بروند و عملکرد این نهادها را در این کشور مورد بررسی قرار دهند. البته گزارش‌هایی در خصوص تنگناهای مسلمانان و شیعیان در این کشور وجود داشت که دلیل دیگر سفرمان به آفریقای جنوبی بود.

کمیسیون فرهنگی، بخشی از بودجه‌های فرهنگی خارج از کشور را به فعالیت‌هایی مانند رایزنی‌های فرهنگی و دانشگاه جامعه‌المصطفی مجمع جهانی اهل‌البیت و امثال آنها اختصاص می‌دهد. کمیسیون یکی از وظایفی که دارد، نظارت و بررسی عملکرد این مراکز است که باید صورت بگیرد.

وی درباره‌ی تفاوت مأموریت‌های پارلمانی و ملاقات و مذاکره‌ی نمایندگان پارلمان دو کشور مختلف ادامه داد: مأموریت‌ها و سفرهای پارلمانی را معمولاً گروه‌های دوستی ترتیب می‌دهند که در آن نمایندگان پارلمان از کمیسیون‌های مختلف به ملاقات همتایان خارجی خود می‌روند تا به تبادل نظر بپردازند. این سفری که ما رفتیم، یک مأموریت از سوی کمیسیون فرهنگی با شرح وظیفه‌ی مشخص بود که بحمدالله نتایج مطلوبی هم به همراه داشت.


ملاقات با نمایندگان آفریقایی
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص دیدار با نمایندگان پارلمان آفریقای جنوبی نیز گفت: در حقیقت برای این سفر، دیدار با نمایندگان در دستور کار ما نبود؛ اما با چند تن از نمایندگان پارلمان، از جمله رئیس کمیسیون گردشگری و رییس انجمن دوستی ایران و آفریقا و خانم فاطمه حجیج، نماینده‌ی مسلمان پارلمان آفریقا دیداری داشتیم که نتایج خوبی هم در پی داشت.

مأموریت‌ها و سفرهای پارلمانی را معمولاً گروه‌های دوستی ترتیب می‌دهند که در آن نمایندگان پارلمان از کمیسیون‌های مختلف به ملاقات همتایان خارجی خود می‌روند تا به تبادل نظر بپردازند. این سفری که ما رفتیم، یک مأموریت از سوی کمیسیون فرهنگی با شرح وظیفه‌ی مشخص بود که بحمدالله نتایج مطلوبی هم به همراه داشت.

وی تأکید کرد: ما برای دیدار با نمایندگان پارلمان و برای این هدف به آفریقای جنوبی نرفتیم؛ بلکه سرکشی به مراکز فرهنگی، آشنایی با معضلات مسلمانان و دیدار با ایرانیان علت اصلی این مأموریت بود. اتفاقاً وقتی هم در جریان کار قرار گرفتیم، دیدیم که با توجه به فعالیت‌های گسترده‌ی کشورهایی مانند عربستان، قطر و ترکیه باید بودجه‌های بیشتری در اختیار این شعبات و نمایندگی‌ها بگذاریم؛ چون مراکز فرهنگی برای شیعه‌ها خیلی کم است و ایران در آنجا حضور پررنگی ندارد.


ملاقات‌های کاری
حسینی در ادامه درباره‌ی برنامه‌ی کاری این گروه گفت: ما در این سفر 18 ملاقات با افراد موثر سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و حدود 17 بازدید از مراکز مختلف فرهنگی داشتیم که تمامی آنها مفصل بود. حتی به خاطر کمبود زمان، تعدادی از این ملاقات‌ها در جریان صبحانه‌ی کاری صورت می‌گرفت. گروه‌های متعدد مسلمان و شخصیت‌های مهم سیاسی آفریقای جنوبی از جمله‌ طرف‌های این دیدارها بودند. به هر حال نتیجه‌ی این ملاقات‌ها از سوی آقای سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی به رییس مجلس تحویل شده و به زودی به وزارت‌خانه‌های امور خارجه، نفت، صنعت و معدن و ارشاد اسلامی و در صورت نیاز به دفتر مقام معظم رهبری ارایه ‌می‌شود.

ما در این سفر 18 ملاقات با افراد موثر سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و حدود 17 بازدید از مراکز مختلف فرهنگی داشتیم که تمامی آنها مفصل بود. حتی به خاطر کمبود زمان، تعدادی از این ملاقات‌ها در جریان صبحانه‌ی کاری صورت می‌گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح برخی از ملاقات‌های صورت گرفته گفت: دیدار با اعضای حزب حاکم آفریقای جنوبی (ANC)؛ ملاقات با فاطمه حجیج، معاون سابق وزیر خارجه‌ی آفریقای جنوبی و نماینده‌ی فعلی قاره‌ی آفریقا در پارلمان آفریقا؛ ملاقات و مذاکره با احمد قاسم از مبارزان مسلمان و همرزم نلسون ماندلا؛ ملاقات و مذاکره با سیدآفتاب، مسئول مرکز اسلامی اهل بیت علیهم السلام؛ ملاقات با سید علی شاه، نماینده‌ی مجلس و رئیس کمیسیون گردشگری؛ بازدید از تنها رادیوی شیعه‌ی آفریقای جنوبی (رادیو 786) و مذاکره با مسئولان آن؛ ملاقات و مذاکره با آقای وین سنت، رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقای جنوبی؛ حضور و بازدید از مرکز جامعه العالمیه شعبه‌ی آفریقای جنوبی، مذاکره با مسئولان و نشست با طلاب و دانشجویان و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن؛ جلسه با سفیر و کارکنان سفارت‌خانه جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی؛ ملاقات با پروفسور هارون عزیز، رئیس کمیته‌ی توسعه و پژوهش انجمن دوستی ایران و آفریقای جنوبی؛ ملاقات و مذا‌کره با معاون وزیر فرهنگ آفریقای جنوبی و دیدار با ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی از جمله‌ی دیدارهای ما در آفریقای جنوبی بود.
وی ادامه داد: ما در این سفر به نتایج خوبی رسیدیم که همانطور که گفتم، در قالب یک گزارش در اختیار رئیس محترم مجلس قرار داده شد و در حقیقت این سفر، مقدمه‌ای شد برای سفر آقای لاریجانی، رئیس مجلس به آفریقای جنوبی که در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد.


تفریح یا مأموریت؟
وی در خصوص انتشار خبر حضور این گروه پارلمانی در مراکز تفریحی در سایت تابناک گفت: قطعاً تابناک بدون تحقیقات و بر اساس شایعات اقدام به انتشار این خبر کرده است. زمانی برای تفریح وجود نداشت و حتی دوستان ما در سفارت‌خانه جمهوری اسلامی و رایزنی فرهنگی هم به زبان می‌آوردند که هیچ گروه ایرانی تا این اندازه در آفریقای جنوبی فعال نبوده است.
حسینی درباره‌ی اخبا منتشر شده درباره‌ی اختصاص ندادن وقت ملاقات از سوی نمایندگان پارلمان آفریقای جنوبی در سایت تابناک گفت: این سایت در جریان نیست که از ابتدا هم قرار نبود دیداری با نمایندگان آنجا داشته باشیم. ما برای انجام مأموریت خودمان مبنی بر رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و آموزشی جمهوری اسلامی و وضعیت مسلمانان و شیعه‌ها و دیدار با ایرانیان به آفریقای جنوبی رفتیم و نه ملاقات با نمایندگان، آنهم در زمان رسیدگی به بودجه‌های دولتی چرا که این هیأت گروه دوستی پارلمانی نیست. با این حال چند دیدار خوب و موثر با نمایندگان پارلمان آفریقای جنوبی انجام شد که توضیح آن را پیش از این دادم.

تابناک در جریان نیست که از ابتدا هم قرار نبود دیداری با نمایندگان آنجا داشته باشیم. ما برای انجام مأموریت خودمان مبنی بر رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و آموزشی جمهوری اسلامی و وضعیت مسلمانان و شیعه‌ها و دیدار با ایرانیان به آفریقای جنوبی رفتیم و نه ملاقات با نمایندگان، آنهم در زمان رسیدگی به بودجه‌های دولتی چرا که این هیأت گروه دوستی پارلمانی نیست.

وی در پایان سخنان خود گفت: نمایندگان مجلس باید با تشکیل گروه‌های 3 تا 5 نفره به مراکز فرهنگی خارج از کشور سرکشی کنند و از نزدیک با فعالیت‌های این مراکز آشنا شوند تا هنگام بودجه‌ریزی بتوانند با عدالت بیشتری تصمیم‌گیری کنند.

  • قزوین فردا

نظرات  (۱)

عجب جلسه مهمی بوده . خیلی مهمه خیلی خیلی...چقدر خرج سفر آقایون و خانوم شده حالا