قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

به گزارش قزوین فردابه نقل از هفته نامه رایحه18اسفندماه/گروه سیاسی رایحه مهر؛فضای سیاسی قزوین با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و معرفی نماینده عالی این دولت در قزوین، تا مدتی رنگ آرامش و ثبات را به خود دید؛ اما این مدت چندان دوام نداشت و کسی نیز تصور نمی کرد که نماینده دولت در قزوین، خود اولین کسی باشد که این فضا را در هم بشکند و آن را متشنج کند. استاندار قزوین که انتخاب وی نوید آرامش را می داد، در حالی زبان به انتقاد از صحبت های امام جمعه موقت قزوین گشود که بسیاری معتقد بودند این اقدام استاندار شتابزده، غیر ضروری و غیر منطقی بوده است.

***

امام جمعه موقت قزوین در خطبه های نمازجمعه 18 بهمن، یکی از بدیهی ترین کارهای ممکن را انجام داد و آن بیان دغدغه های مردم بود. حجت الاسلام عابدینی در بخشی از خطبه های نماز جمعه، از نحوه توزیع سبد کالا توسط دولت انتقاد کرد و گفت: «این نحوه توزیع سبد کالا تحقیر آمیز بود؛ چرا که راه های مناسب بسیاری برای این کار وجود دارد».

همین انتقاد امام جمعه موقت از دولت، موجب شد استاندار قزوین که از قضا با تجربه است، در اقدامی شتابزده، قابل تأمل و تعجب برانگیز، از تریبون دیگری استفاده کند و از حجت الاسلام عابدینی انتقاد کند. به گزارش پایگاه خبری صبح قزوین؛ «مرتضی روزبه بیانات امام جمعه موقت قزوین در خطبه های نماز جمعه را مصداق بی عدالتی و بی انصافی برشمرد و آن را دارای اشکالات شکلی و محتوایی عنوان کرد».

روزبه در اظهار نظری قابل تأمل، بدون در نظر گرفتن لزوم بیان سخنان متفاوت و نیز بدیهی بودن تفاوت دیدگاه در بیانات ائمه جمعه، حجت الاسلام عابدینی را به پیروی از مشی آیت ا... باریک‌بین دعوت کرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری، مرتضی روزبه در این خصوص اظهار داشت: «امام جمعه موقت باید به این نکته توجه داشته باشد که تریبون نماز جمعه منتصب به امام جمعه قزوین است و باید در عمل از سیره و مشی ایشان تأسی بگیرد و مواضع ایشان را ملاک صحبتهای خود قرار دهد و به عنوان  نایب، موضوعات را مطرح نماید».

***

بعد از این ماجرا، اعتراضاتی از سوی مردم در نکوهش اقدام استاندار انجام شد و شاهد صدور بیانیه و طرح انتقاد از هر دو شخصیت تأثیرگذار قزوین در رسانه های مختلف نیز بودیم و همه چیز بعد از برگزاری جلسه وحدت، گویای ختم به خیر شدن ماجرا بود؛ اما آتش زیر خاکستر بار دیگر زبانه کشید. تنها بیست روز بعد از آن ماجرا بار دیگر تریبون نمازجمعه به حجت الاسلام عابدینی مفسر قرآن کریم رسید تا فرصت را مغتنم شمرده و حرف های ناگفته و باقیمانده را مطرح کند. برخی  این اقدام حجت الاسلام عابدینی را بعد از به آرامش رسیدن فضای سیاسی، نکوهش می کنند و معتقدند بعد از رسیدن به این ثبات نسبی، نباید سر این زخم باز می شد؛ اما معتقدیم باید از زوایای دیگری به ماجرا نگریست.

***

بی گمان همه اعتقاد داریم که جناب حجت الاسلام عابدینی به این امر مهم واقف هستند که در شرایط کنونی نباید بر طبل اختلاف کوبید؛ اما اکنون که این اتفاق رقم خورده است ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

یک: ابتدا باید یک نگاه به گذشته داشت و اقدام استاندار را بار دیگر نکوهش کرد و به ایشان گفت که یقین داشته باشند مابقی مسئولان مانند حجت الاسلام عابدینی هم همانند جناب استاندار در صدد برطرف کردن مشکلات مردم هستند و اگر انتقادی مطرح می شود از سر دلسوزی است نه از سر سنگ اندازی؛ کما اینکه باید دقت کرد که حجت الاسلام عابدینی در بخشی از خطبه های همان نماز جمعه که به مذاق آقای روزبه خوش نیامد، از رئیس جمهور به خاطر شهامت عذرخواهی از مردم، تقدیر و تشکر کرد.

دو: در مورد واکنش اخیر حجت الاسلام عابدینی، یک سوال بسیار مهم و اساسی به ذهن می رسد و آن چرایی پرداخت دوباره ایشان به مسأله ای است که مدتی از آن گذشته بود. بدون شک روندی وجود داشته که آقای عابدینی را وادار به این نوع واکنش کرده است؛ اگرنه با شناختی که از ایشان وجود دارد بعید به نظر می رسد که بدون دلیلی قانع کننده دست به چنین اقدامی بزنند یا از اهمیت اتحاد در این شرایط با خبر نباشند. پس شایسته است این مهم را در نظر گرفت که به راستی چه چیزی حجت الاسلام عابدینی را وادار به واکنش کرده است؟ اینکه از طرف چه کسی یا چه کسانی چه چیزی به آقای عابدینی گفته شده است یا چه ضرورتی موجب این واکنش شده است، بسیار قابل تأمل است. این "چه" ها خود حکایات مفصلی می توانند داشته باشند!.

سه: به جرأت می توان گفت این اقدام امام جمعه موقت و دفاع ایشان از جایگاه مهم نماز جمعه، یک بار دیگر صلابت و اهمیت این جایگاه را زنده کرد. بدون شک عدم موضع گیری صریح حجت الاسلام عابدینی در مورد زیر سوال بردن جایگاه نماز جمعه از طرف استاندار، موجب می شد که دیگر کسی یارای مطرح کردن مشکلات جامعه را از تریبون نماز جمعه نداشته باشد و این تریبون مهم، صرفا جنبه شعاری و نمایشی پیدا کند. حجت الاسلام عابدینی با اظهارات اخیر خود که از جایگاه نماز جمعه حمایت کرد، به نوعی خود را فدای راهی کرد که در آن اگرچه ممکن است نیش قلم و زبان عده ای به سوی ایشان روانه شود؛ اما راه برای سایر ائمه جمعه استان باز شد تا آنها هرگز این هراس را نداشته باشند که در صورت انتقاد از دولت، ممکن است با واکنش تند استاندار مواجه شوند.

 

 

  • قزوین فردا

نظرات  (۱۲)

محشر

درود بر عابدینی

 شروع ابتدا انتها وسط وریز کار همه اش شفیعی دوست شفیق استانداره
سلام جناب اسلامی صدر
شما با تحلیل این مطلب فقط از آقای عابدینی طرفداری کرده اید ولاغیر ... !
  • خطاب به سلام
  • آقای سلام
    شما هم وجدانتان را قاضی کنید ببینید آیا این موضوع غیرمنطقی است؟ کسانی که آقای عابدینی را بشناسند می دانند که ایشان چه شخصیتی هستند و بدون دلیل محکم و منطقی اظهار نظر می کنند پس اگر حرفی زده شده حتما دلیلی داشته است
  • قزوین فردا
  • 1
    سلام جناب آقای اسلامی صدر عزیز و بزرگوار
    مطلب زیبا و خوبی بود کاش بیشتر توضیح می دادید و آن چرا را برای دیگران کاملا روشن می کردید.
    به نظر بعضی ها برای امر به معروف و نهی از منکر باید از استاندار محترم اجازه بگیریم و یا اگر به مذاق ایشان خوش نیامد باید این واجب الهی را ترک کنیم.
    آقای اسلامی صدر درود برشما .بنظر بنده به موضوع خوبی اشاره کردیدولی جاداشت زودتر ازاین ها به این مطلب می پرداختید .بنظر بنده چرایی پرداختن حجت الاسلام عابدینی به این موضوع بعداز آرام شدن فضا،عدم دفاع مناسب نیروهای ارزشی و انقلابی و همچنین مسئولان شهر بخصوص امامان جمعه استان از جایگاه رفیع نماز جمعه و خطیب محترم باعث شده که ایشان مجدد به این موضوع بپردازد.درآخر امیدوارم مردم و اهل رسانه بیدارتر از همیشه موضوعات را رسیدگی کنند.
  • علیک السلام
  • السلام علیکم:

    انصافا  بیائید قبل از اینکه در مورد کسی اظهار نظر بکنیم ابتدا خود را جای ایشان بگذاریم . من نه با آقای استاندار و نه با اقای امام جمعه کار دارم ولی اگه خودمو جای امام جمعه می گذارم  می بینم یکی از وظایف ائمه جمعه  استفاده از تریبون نماز جمعه جهت طرح مسایل سیاسی و مشکلات مردم و گوشزد به مسئولین جهت پیگیری و به نظر من آقای استاندار نباید ناراحت میشدند چرا که حجت السلام عابدینی از شان و جایگاه مردم دفاع کرده و این در حالی است که آقای استاندار نیز از مردم  استان است و در اصل آقای عابدینی از شخص استاندار نیز دفاع کرده هرچند که آقای روزبه نیازی به سبد کالا ندارند و هیچ وقت مثث من و شما  6 ساعت توی سرما در صف انتظار سبد کالا نمی ایسته ؟ (خدا بهش بیشتر بده )

  • سید روح اله
  • به نظر می رسه شتاب زدگی و تنگ نظری و بی تدبیری استاندار محترم موجب بروز همچین التهابی شده باشه . تحمل نظرات مخالف هنری است که کمتر کسی میتونه داشته باشه. امیدوارم استاندار محترم که سکان استان را به دست داره بهتر از این عمل کنند. البته حاج آقای عابدینی نیز پیگیر مسئله نشد و آرامش به فضای سیاسی برگرده.

    استاندارعزیز بجای پرداختن به موضاعات مطرح شده درخطبه های نماز جمعه به وظایف قانونی خویش بپردازید
    فقط کارکنیدفقط کار کار کار
     چون خودقبول کردیدکه خادم مردم باشید
     مردم بهترین قاضی هستند.....
    یاحق
    عشق است درکلام عابدینی