قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

Image result for ‫عکس /باغستانهای سنتی قزوین‬‎

عده ایی با بزرگنمایی وانتشار خبرهای دروغ، قطع وآتش سوزی درختان درجلسات وشبکه های اجتماعی قصد بهر برداری سیاسی از این موضوع را دارند

به گزارش قزوین فردا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قزوین:حمید رحمانی، مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین با اشاره به اینکه از اوایل دهه 80 موضوع باغستان از نظر اهمیت، قدمت و شاخصه هویت شهری گفت: موضوع باغستان سنتی در این دهه مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس سمیناری درباره باغستان به همت شهرداری قزوین برگزار و در این سمینار تأکیدات فراوانی برای حفظ و احیای باغستان شد.

 رحمانی افزود: با توجه به اهمیت این باغستان، متولیان امر در این خصوص ورود پیدا نکردند و شهرداری با توجه به اهمیت باغستان از نظر اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی در اواخر سال 90 سازمان باغستان‌های سنتی را برای حفظ و احیای باغات تأسیس کرد.

وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت باغستان ساختار این سازمان بر اساس همکاری نهادها و تشکیل شورای عالی باغستان در رأس آن استاندار قزوین به‌عنوان رئیس شورای این سازمان شکل گرفت.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین با اشاره به اعضای شورای عالی باغستان اظهار کرد: در این شورا مدیران کل محیط‌ زیست، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی، رئیس جهاد کشاورزی، نماینده شورای اسلامی شهر و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و نماینده امام‌جمعه قزوین عضو هستند و ساختار به‌گونه‌ای شکل‌گرفته است که تصمیمات قدرت اجرایی داشته باشد

باوجود تأکیدات استانداران، هیچ کمک مالی به باغستان صورت نگرفته است

وی بیان کرد: در این شورا مقرر شد بودجه این سازمان توسط اعضای شورای عالی باغستان تأمین شود که تاکنون باوجود تأکیدات استانداران قزوین در دوره‌های مختلف به‌جز شهرداری هیچ کمک مالی توسط دیگر اعضا صورت نگرفته است و فقط از سوی شهرداری تاکنون 20 میلیارد تومان برای این باغستان هزینه شده است.

رحمانی تأکید کرد: این بودجه باوجود مشکلات اقتصادی فراوان مدیریت شهری جهت حفظ و احیای 2 هزار و 600 هکتار باغستان سنتی هزینه شده است.

وی اضافه کرد: در اوایل تأسیس این باغستان و با تشکیل جلسات متعدد مقرر شد تا درخواست باغداران محقق شود که درخواست عمده باغداران تأمین آب، امنیت، و راه‌های دسترسی به باغ‌ها در راستای رونق باغستان بوده و برای تحقق این درخواست زحمت‌های فراوانی کشیده شده است.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین با اشاره به اقدامات سازمان باغستان های سنتی در راستای ایجاد انگیزه در باغداران گفت: با تحقق درخواستهای باغداران انگیزه کافی برای آن‌ها به ادامه باغداری ایجاد شد زیرا برخی از این باغ‌ها ازنظر مالی توجیه ندارند و این موضوعات انگیزشی موجب می‌شود تا آن‌ها ادامه‌دهنده راه پدران خود باشند.

رحمانی در خصوص تأمین آب موردنیاز باغستان تصریح کرد: برای تأمین نیاز آبی باغستان از کانال، سهمیه‌های سالیانه با وجود تأکیدات فراوان مسئولان با سختی و مشقت تأمین شد ولی با وجود همه قول و قرارهای مدیران استانی در خصوص ارائه طرح کشت برای باغستان اما این اقدام صورت نگرفته است.

وی درباره موانع تحقق درخواست‌های باغداران گفت: سازمان باغستان سنتی با توجه به بودجه موجود اقدامات مؤثری در خصوص تأمین آب، راه و امنیت انجام و با جذب مشاور و مطالعات میدانی در مدت چهار سال و برگزاری جلسات متعدد "قزوین +20 "و ...، پیشنهادهای انگیزشی ارائه داده است.

به دلیل مخالفت‌های سازمان میراث فرهنگی، طرح انگیزشی مشاور برای باغداران اجرا نشد

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین افزود: بر اساس این مطالعات پیشنهاد شد 25 تا 35 مترمربع بنای سازگار با هویت باغستان در باغ‌هایی با مساحت بالای 2 هزار مترمربع احداث شود که این موضوع در سال 88 مراحل قانونی خود را طی کرد و به تصویب کارگروه زیربنایی استان رسید ولی متأسفانه به دلیل مخالفت‌های سازمان میراث فرهنگی، طرح مشاور اجرا نشد که یکی از عوامل اصلی بی‌انگیزگی باغداران و رها شدن باغ‌ها است.

ثبت ملی باغستان به‌عنوان اثر تاریخی موجبات نارضایتی باغداران را فراهم کرده است

رحمانی با بیان اینکه بسیاری از مصوباتی که در شورای شهر برای حفظ باغات به تصویب رسید به دلیل مخالفت سازمان میراث فرهنگی اجرا نشده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی با ثبت ملی باغستان به‌عنوان اثر تاریخی موجبات نارضایتی باغداران را فراهم کرده، در صورتی که این باغستان باید به‌عنوان منظر طبیعی ثبت ملی می‌شده است.

وی با طرح این سؤال که آیا تاکنون این ثبت مورد رضایت باغداران قرارگرفته یا فقط به صورت‌نمایشی انجام‌شده است، گفت: تاکنون ضوابط اجرای این ثبت ملی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ابلاغ نشده است و این مهم مشکلات فراوانی را برای باغداران به وجود آورده و هیچ گونه اقدام عملی توسط میراث فرهنگی انجام نشده است.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین اضافه کرد: باغستان موجودی زنده است که باید به‌عنوان منظر طبیعی ثبت می‌شد زیرا باغستان مکان تاریخی محسوب نمی‌شود و باید برای حفظ و نگه‌داری آن به‌صورت مداوم اقدام شود.

رحمانی گفت: ثبت ملی باغستان سنتی به‌عنوان اثر تاریخی باعث شده است تا برخی اقدامات مهم برای حفظ و احیای این باغستان متوقف شود و این موضوع قطعاً به باغستان آسیب خواهد زد.

وی تصریح کرد: انتظاراتی که از ثبت ملی این باغستان وجود داشت اختصاص بودجه ملی برای آن بود که به هیچ عنوان محقق نشد و نتیجه آن رها شدن باغ‌ها، قطع درختان و آتش گرفتن و بی انگیزه شدن باغداران بوده است.

به دلیل عدم اتحاد مدیران استانی جلسات ارائه ضوابط و جزئیات ثبت ملی باغستان لغو شد

وی گفت: برای این مهم جلساتی با سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران برگزار شد و رایزنی‌هایی در خصوص ارائه ضوابط و جزئیات ثبت ملی صورت گرفت که به دلیل عدم اتحاد مدیران استانی و بهانه‌های مختلف، برگزاری جلسات در استان با حضور مسئولان کشوری لغو شد.

رحمانی گفت: رها شدن باغ‌ها در این سال‌ها موجب افزایش آتش‌سوزی شده است و در تابستان سال جاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز، 100 هکتار علفانی در حاشیه راه‌ها و معابر دسترسی برای جلوگیری شیوع آتش انجام داده است.

وی افزود: این آتش‌سوزی‌های سطح باغستان بیشتر در باغ‌های رهاشده اتفاق می‌افتد و به دلیل عدم دسترسی مناسب به باغات برخی از عملیات اطفای حریق با دست و ورود آتش‌نشانان انجام شد و اگر این اقدامات توسط سازمان‌های آتش‌نشانی، باغستان و پارک‌ها صورت نمی‌گرفت باغستان قزوین از بین می‌رفت.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین با اشاره به حضور افراد سودجو و معتاد در باغستان در روز گذشته و قطع 25 درخت خشک و نیمه خشک گفت: با توجه به افزایش قیمت هیزم افراد سودجو به دنبال قطع درختان هستند و در برخی مواقع باغداران از این موضوع بی‌خبرند.

رحمانی بابیان اینکه ثبت ملی باغستان سنتی تاکنون چه دستاوردی برای باغداران داشته است، گفت: باغداران به‌طور کامل از میراث فرهنگی ناامید شده‌اند زیرا میراث فرهنگی هیچ اقدامی برای باغداران انجام نمی‌دهد و حتی مدیرکل میراث فرهنگی حاضر به شنیدن مشکلات باغداران در دفتر خود نیست و باغداران از این موضوع اظهار نارضایتی می‌کنند.

وی تصریح کرد: مدیرکل میراث فرهنگی تا زمانی که با ظاهر آراسته و کفش واکس زده و لباس اتوکشیده و بدون درگیر شدن با مشکلات باغداران و بدون ورود پیدا کردن در حل مشکلات فقط مظلوم‌نمایی کند و دم از باغستان بزند، مشکلی حل نخواهد شد و باید با حضور در باغستان و لمس مشکلات از نزدیک بتوان مشکلات باغداران را حل کرد و باید ایشان خاک باغستان را بخورند نه اینکه فقط بیرون گود تنها به اظهار نظر بپردازد.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین گفت: اینکه بخواهیم با فرافکنی و سوق دادن اذهان عمومی به سمت‌وسوی خاص به دنبال منافع شخصی باشیم مشکلات باغداران بیشتر و بیشتر خواهد شد و نباید متولیان فقط حرف بزنند و اقدام مؤثر و عملی در جهت احیای باغستان انجام ندهد.

رحمانی با اشاره به مشکلات رودخانه دلیچای گفت: باوجود وعده‌های از سوی میراث فرهنگی برای حل مشکلات این رودخانه از لحاظ حقوقی داده شده بود اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است و میراث پاسخگوی نمایندگان باغداران نیست.

وی اظهار کرد: در مکانی در محدوده شهر که طبق طرح جامع مصوب دارای کاربری مسکونی می باشد، تعداد محدودی درخت خشک شده قطع‌شده است که ما به‌شدت مخالفیم و در این رابطه با تنظیم شکایت به دنبال برخورد قضایی و اعمال قانون با متخلفان و قطع کنندگان این چند درخت هستیم.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین ادامه داد: اما میراث فرهنگی با بزرگنمایی این موضوع در جلسات و شبکه‌های مجازی این قطعه زمین را که دهها سال است بیابان است به عنوان باغ و مساحت حدود 2000متر مربع را 10 هکتار و درختان قطع‌شده را 10 ها درخت عنوان کرد و ادعا کرده که در این زمین آتش‌سوزی درختان نیز صورت گرفته است، درحالی‌که در بازدید مسئولان استانی مشخص شد این‌چنین نبوده است.

رحمانی افزود: در سال جاری در مجاورت این زمین جهت جلوگیری از آتش‌سوزی و حفظ باغات و به دلیل نزدیکی آن به مناطق مسکونی و جاده نسیم شمال شهرداری قزوین عملیات علف زنی به میزان 20 هکتار انجام داده است.

وی بیان کرد: با این مظلوم‌نمایی‌ها مشکل باغستان و باغداران حل نمی‌شود و اگر می‌توانید فقط یک بند در باغستان احداث کنید اما تاکنون حتی این اقدام کوچک نیز صورت نگرفته است.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین با بیان اینکه سازمان باغستان سنتی فقط تا پایان سال جاری فعالیت دارد، گفت: در سال 96 این باغستان هیچ فعالیتی نخواهد داشت و من بابت این موضوع بسیار متأسفم چراکه فقط این سازمان در این سال‌ها دلسوز باغستان و باغداران بوده است و عدم فعالیت این سازمان نارضایتی بیش از پیش باغداران را در پی خواهد داشت و حتی روند تخریب این باغستان بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در مدت تأسیس این سازمان جلسات فراوانی تشکیل شد و مسئولان وعده‌های فراوانی دادند، اما به دلیل عمل نکردن به وعده‌ها توسط مسئولان نتوانستیم پاسخگوی باغداران و عملی کردن برخی پروژه‌های مهم باشیم و ازاین‌پس باغداران با چه انگیزه‌ای به باغداری ادامه دهند.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین گفت: در این مدت دریافت سهمیه آب از کانال، ایجاد بند و سردهنه، لایروبی انهار، گشت زنی و بازدید، علف زنی و بسیاری از درخواست‌های باغداران با توجه به بودجه اختصاص‌یافته توسط شهرداری محقق شد.

رحمانی عنوان کرد: قطعاً بدانید باغداران از اقدامات سازمان باغستان های قزوین راضی هستند و با توجه به عدم‌حمایت سایر ارگان‌ها حتی در انجام وظایفی که در حیطه سازمانی آن‌ها بوده است از این ‌پس و پس از دوره کاری 18 روزه باقی مانده سازمان باغستان‌ها شاهد بی‌انگیزگی باغداران و ایجاد شرایط اسف‌بار در باغستان خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی قزوین تصریح کرد: نباید از مسئولیت و کار فرار و کارها و مانع‌تراشی‌ها را با مظلوم‌نمایی توجیه کرد.

 وی افزود: باغداران خود میدادند چه کسی برای حفظ و احیای باغستان کارکرده و بودجه اختصاص داده است که مدیریت شهری در عمل این را اثبات کرده است.

منبع :پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قزوین

  • قزوین فردا