قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

تأسف انگلیسی ها از سقوط اصلاح طلبان در ایران

به گزارش قزوین فردا هفته نامه رایحه مهر درشماره 238 مورخه 94/7/19 درتحلیلی با عنوان "چهره سازی به سبک پوپولیستی" نوشته است:

مقدمه : در هفته ایی که گذشت یکی از نشریات قدیمی و با سابقه در یک اقدام غیر قابل باور و تعجب انگیز در ویژه نامه خود اقدام به تبلیغ موسوی خوئینی ها و ابراهیم یزدی کرد اقدامی که از مدیر مسئول محطاط و باتجربه این نشریه غیر قابل تصور بود حرکتی که دراوج قدرت اصلاح طلبان نیز شاهد چنین اقدامی از سوی مسئولین این نشریه نبودیم اما چه شده که اینگونه بی پروا اقدام به تبلیغ عناصر مخالف نظام و فتنه گر می نمایند واقعا چه هدفی را دنبال می کنند ؟؟؟ در این نوشتار سعی شده به واکاوی این موضوع پرداخته شود .

برای بررسی دقق تر موضوع ابتدا می بایست یک فلش بک به گذشته زد یعنی شکست اصولگرایان و پیروزی نیم بند اصلاح طلبان در خرداد 92در حقیقت تنفس مصنوعی به پیکر مرده اصلاحات بود که بدن به اغما رفته آنان را دوباره به حیات برگرداند. اصلاح طلبان تا از مرگ رها شدند خود را برای انتخابات اسفند  94 که برای آنها از انتخابات خرداد 92 مهم تر است آماده ساختند. در انتخابات 92 اصلاح طلبان پیروز نشدند اما فضا برای آنان باز شد و برخی از هم اردوگاهی آنان در مناصب مختلف از جمله وزرات و معاونت رئیس جمهور جای گرفتند. اصلاح طلبان این زنده شدن نیمه جان را رها نخواهند کرد و تلاش خود را برای فتح مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به کار خواهند گرفت. برای رسیدن به این هدف استراتژی های مختلفی را به دست خواهند گرفت:‌ چهره سازی، حرف شنوی از یک مرجع واحد، تطهیر فتنه گران و تقلیل واژه فتنه،‌ اتحاد و وحدت، به فراموشی سپردن اختلافات گذشته، تخریب اصول گرایان،‌ مدیریت افکار عمومی و ... را می توان و از جمله این استراتژی ها دانست برای اینکه به سوالات پیش آمده و علل و انگیزه اقدامات سیاسی چند وقت اخیر دوستان رسانه ایی و سیاسی اصلاح طلب استان پاسخ بدهیم ابتدا باید به این موضوع مهم بپردازیم که  اصلاح طلبان چه استراتژی هایی برای دو جدال سرنوشت سازمجلس و خبرگان رهبری در انتخابات 94 خواهند داشت؟

1- چهره سازی

یکی از استراتژی های مهم و اساسی اصلاح طلبان برای انتخابات اسفند 94 در سطح کشور چهره سازی و حضور حداکثری و ثبت نام برای انتخابات اسفند 94 است. اصلاح طلبان چه در سطح کلان و چه در سطح خرد آن در استانها همت بالایی در چهره سازی و برجسته کردن اشخاص خود در رسانه ها و فضاهای مختلف دارند و تلاش می کنند تا خود را در ورای شخصیت های برجسته ای که خود ساخته اند؛ تعریف کنند برای این که این موضوع به خوبی قابل حضم باشد به نمونه استانی آن اشاره می کنیم به عنوان مثال به حرکت های فرزند ارشد یکی از نمایندگان اسبق استان که خود نیز سابقه نمایندگی مردم در دوره اصلاحات دارد از ابتدای این دولت توجه فرمائید ایشان و هم طیفانشان همواره سعی نمود ند از همان ابتدا انتخاب استاندار را به حاشیه ببرند در ابتدای کار انتخاب استاندار را نتیجه بیعت با اصلاح طلبان استان و وساطت آنها نزد مسئولین دولت اعلام کردند و با انتشار گسترده عکس و مطلب در سطح نشریات و فضای مجازی همسو با خود اقدام به بازتاب این موضوع نمودند اما هر انسان عاقل و آگاهی که اندک اطلاعات سیاسی داشته باشد می فهمد که علت  اصلی این کار این بود که به قول معروف گربه را دم حجله بکشند و از روز اول استاندار را وامدار خود کنند و در ادامه نیز امتیازات لازم را دریافت کنند اما محاسباتشان درست از آب در نیامد استاندار به خوبی می دانست که انتخاب او نتیجه رایزنی و نامه نگاری نماینده اسبق ولی فقیه در استان واصولگرایان سنتی استان و مسئولین قزوینی پایتخت نشین است از این رو به لیست های آنها توجه ایی نکرد مشی اعتدال را در عزل ونصب ها در پیش گرفت مخالفان استاندار هم وقتی دیدند که قافیه را باخته اند و استاندار همسو با اقدامات فراقانونی آنها نیست سریعا تغییر موضع داده و منتقد استاندار شدند و چهره ناجی مردم به خود گرفتند هر هفته با عکس های قدی و ژست های مختلف انتقادهای تند و آتشین خود را به اشکال مختلف به نماینده دولت منتسب به خود بیان می نمودند و تمام مشکلات را به نبود استاندار تند رو اصلاح طلب و همسو با خود ربط می دادند در این مدت با توجه به ارتباط نزدیکی که با مرکز نشینان داشتند تمام همت خود را گماردندتا مقدمات برکناری استاندار را فراهم کنند اما این اتفاق بنابه هردلیلی انجام نشد دوستان اصلاح طلب  وقتی دیدند که تیرشان  به سنگ خورده مدتی است موضع سکوت در پیش گرفتند هرچند به قول خودشان سکوتشان استراتژیک است و منتظر تصویب برجام در مجلس هستند و استاندار بعد از این موضوع برکنار می شود اما نقل قول های دیگری نیز می گوید استاندار از پشتوانه خوبی برخوردار است و حداقل تا بعد از انتخابات اسفند ماه تغییری رخ نخواهد داد اما فعلا که سر و صدایی ازآنها نیست ولی به طور یقین این سکوت طولانی مدت نخواهد بودو تا قبل از انتخابات اسفند ماه با یک موضوع جدید و مدل جدید بازخواهند گشت زیرا هدف آنها چهره سازی و در صدر اخبار بودن است چهره سازی  یک بار در سال 1376 به مدد اصلاح طلبان آمد و توانست نتیجه انتخابات را به نفع آنان تغییر دهد. آنان به همت همین چهره سازی توانستند در انتخابات مجلس انتخاب شوند. این استراتژی البته توسط رسانه های مجازی و مکتوب اصلاح طلبی تقویت می شود.

2-یکی دیگراز دلایلی که باعث شده نشریات اصلاح طلب بی پروا اقدام به چاپ عکس و مصاحبه با عناصر فتنه 88 کنند این است که حوادث سال 1388 و عملکرد نامناسب برخی از اصلاح طلبان ازجمله همین آقای موسوی خوئینی های برای همیشه به عنوان یک لکه باقی خواهد ماند. هر چند باید صف فتنه گران را از اصلاح طلبان جدا کرد اما عملکرد خارج قانون اصلاح طلبان باعث تضعیف موضع آنان در فعالیت های بعدی سیاسی شد. اصلاح طلبان برای رفع این مشکل استراتژی "تقلیل" را در پیش گرفته اند. تقلیل فتنه به ناآرامی ها و اعتراضات سیاسی در حقیقت تلاشی است از سوی اصلاح طلبان و رسانه های وابسته به آنان برای بازگرداند دوباره اصلاح طلبان. علاوه بر این استراتژی؛‌ استراتژی یافتن دو طرف دعوا در انتخابات از دیگر آدرس های غلط اصلاح طلبان و اشتباه برخی از تحلیل گران است. در فتنه 88 بخشی از اصلاح طلبان پا را از قانون فراتر گذاشتند و میدان را برای برخی از فرصت طلبان آماده ساختند و حتی حاضر نشدند خط خود را با فتنه گران مجزا سازند و از این رو اصلاح طلبان در آینده برای انتخابات 94 تلاش وافری برای تطهیر برخ از هم جناحی های خود بکار خواهند برد به نظر می رسد اقدام اخیر نشریه اصلاح طلب استانی در راستای همین سیاست باشد.

3- همواره در سطح استان چه در میان قشر اصلاح طلب و چه اصولگرا تفرقه هایی وجود داشته اصلاح طلبان سعی نموده اند با نزدیکی به هم به یک وحدت نانوشته برسند  واز سوراخی که اصول گرایان در انتخابات گذشته از آن گزیده شدند؛‌ اصلاح طلبان از آن عبرت گرفتند. اصلاح طلبان دریافتند که پیروزی در سایه وحدت امکان پذیر است .

4-بدون هرگونه تعصبی باید گفت اصلاح طلبان نسبت به اصولگرایان در کار ژورنالیستی و فضاسازی رسانه ای مسلط تر هستند در حال حاضر در فرصت باقیه مانده تا انتخابات اسفند ماه علی رغم رکودی که بر فضای مطبوعات استان حاکم است حضور تما قوای اصلاح طلبان در فضای مجازی و رسانه ایی و در اختیار گرفتن این فضا باعث شده تا عملا اصلاح طلبان در مدیریت افکار عمومی دستی برتر را نسبت به اصولگرایان دارا باشند. این دست برتر در انتخابات 92 خود را بیشتر نشان داد. در تحلیل انتخابات 92 نمی توان نقش فضای مجازی در تحرک جمعیت خاکستری جوان جامعه را به حساب نیاورد. علاوه بر این اصلاح طلبان دارای رفتاری زنجیره ای در تبلیغات می باشند. تکرار یک خبر و یک خط باعث تثبیت و اثرگذاری و رسوب گذاری آن بر روی مخاطب می شود نظریه پردازان بزرگ رسانه ایی می گویند  یک حرف هر چند دروغ باشد می تواند اثری مشهود بر روی رفتار سیاسی مخاطب  باشد. این خط مشی با در دست گرفتن فضای مجازی توسط اصلاح طلبان استراتژی دیگر اصلاح طلبان بین دو انتخابات 92 تا 94 خواهد بود. از این رو حضور شخصیت های سیاسی اصلاح طلب در فضای مجازی ورسانه ایی استان و تلاش برای کشاندن مباحث مختلف سیاسی به صفحات شخصی در فضای مجازی نشان از دریافت این نکته و تلاش برای سرمایه گذاری در سطح انتخابات 94 ارزیابی می شود.به عنوان مثال در داخل استان بعد از فروکش کردن قضایای تغییر استاندار شاهد بودیم برخی از نشریات که در هفته های قبل در راستای حرکت زنجیره ایی از حالت نشریات اجتماعی به سیاسی تبدیل شده بودند به رویه گذشته خود برگشتند ((برای اثبات این حرف می توانید به آرشیو هفته نامه مینودر مراجعه کنید و تیترهای دو ماه گذشته آن را با سه هفته اخیر آن مقایسه کنید ))

5-اصلاح طلبان هرچه اصولگرایان را تضعیف کنند خود را قوی تر می بینند. هر چند رئیس دولت نهم ودهم تلاش بسیاری کرد تا خود را از اردوگاه اصولگرایان جدا کند اما فضای اجتماعی جامعه این دو دولت را دولتی اصولگرایی می دانست. اشتباهات پی در پی احمدی نژاد و تندروی اصولگرایان در نقد شخصیت احمدی نژاد و عدم تفکیک دولت نهم و دهم از شخص و عملکرد رفتاری احمدی نژاد باعث شد تا این مسأله خود را بیش از پیش نشان دهد. فضاسازی روزنامه های اصلاح طلب برای برجسته سازی برخی از تخلفات دولتمداران و تلاش برای انتساب آن به مجموعه ی اصولگرایی از جمله استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس دهم است. گوشه هایی از این استراتژی‌ در فضای رسانه ای و مجازی استان خود را نشان داده است ((می توانید به آرشیو هفته نامه های تابان و ولایت و فروردین امروز و چهلستون و.... مراجعه نمائید )). اصلاح طلبان تمام تلاش خود را برای از بین بردن نقاط قوت دولت نهم و دهم بکار خواهند بست تا جایی که در ذهن مخاطب احمدی نژاد تبدیل به شخصیتی شود که مساوی مدیریت اصول گرایان قلمداد شود. 

آرمان صمیمی 

  • قزوین فردا