قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب
صبح امروز (سه شنبه) آیت‌‌الله مصباح‌یزدی رئیس موسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره)،‌ آیت‌الله موحدی‌کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و خطیب موقت نماز جمعه تهران و آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با یکدیگر دیدار کردند.
محمد عطریانفر فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای آرمان امروز اعتراف کرد دورنمای آینده نشان از پیروزی اصلاح‌طلبان در مجلس دهم نداشته و این اصولگرایان هستند که پیروز قطعی انتخابات خواهند شد.
به گزارش قزوین فردا به نقل از روزنامه کیهان (94/10/13):در حالی که اصولگرایان با استفاده از تجارب گذشته و نیز میان‌داری علمای بزرگ چون آیات یزدی‌، مصباح و موحدی کرمانی گام به گام به ائتلاف گسترده نزدیک می‌شوند اصلاح‌طلبان و حامیان اعتدال شعار دولت در میانه دو تناقض عظیم گرفتار شده‌اند آنان از سویی می‌خواهند نشان دهند که اصولگرایان دچار تشتت بوده و ائتلاف دروغ است چنانچه در صفحات نخست روزنامه‌های زنجیره‌ای در هفته گذشته و همچنین دیروز مشاهده شد و از سوی دیگر نیز فعالان شاخص این جریان در گفت‌و‌گوهایی با تکیه بر واقعیات موجود اذعان می‌کنند که مجلس آینده اصولگرا خواهد بود نه اصلاح‌طلب. 
پیش از این نیز محمد‌رضا تاجیک فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه با اعتماد به این مسئله اذعان کرده بود که اصلاح‌طلبان از نبود مانیفست رنج می‌برند و این سخن به خوبی بحران هویت در میانه طیف به هم ریخته اصلاح‌طلبان را نشان می‌داد‌. 
 محمد عطریانفر فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه با آرمان امروز با بیان این که «‌وضعیت به این شکل بوده که اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند اگر آنها وارد مجلس شوند بهترین مجلس تاریخ شکل خواهد گرفت و اگر اصولگرایان پیروز شوند بدترین مجلس تاریخ شکل خواهد گرفت» این را در مورد اصولگرایان نیز صادق دانسته و در عین حال گفت‌: پیروز انتخابات آتی اصولگرایان خواهند بود. 
وی در این مصاحبه با اعتراف به این که «‌در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان از نقطه هدف، فاصله زمانی طولانی دارند و برای آنها مشخص نیست در چشم‌انداز انتخاباتی آینده چه دست‌اندازهای سیاسی ممکن است بر سر راه آنها قرار گیرد» گفت‌: به دلیل اینکه افق آینده برای اصلاح‌طلبان نامشخص است‌، اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته‌اند افرادی با هر ظرفیتی که توانایی نقش‌آفرینی در پارلمان دارند‌، در انتخابات ثبت‌نام کنند.
عطریانفر همانند دیگر دوستان اصلاح‌طلب خود مایل است که این آینده مبهم را به شورای نگهبان منتسب سازد چرا که به گفته وی «شورای نگهبان همچنان به روش‌ها و رویکرد گذشته خود وفادار و پایبند است و از آن عدول نمی‌کند. لذا رویکرد سابق نهادهای نظارتی معیار شرایط کنونی است و درآینده نیز به همان صورت گذشته عمل خواهد شد».
عطریانفر در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار آرمان که معتقد است «مجلس آینده از سه اقلیت اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا تشکیل خواهد شد‌» ضمن منتفی دانستن چنین احتمالی می‌گوید‌: «‌ممکن است برخی گمان کنند انتخابات مجلس دهم نیز ممکن است تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی آقای حسن روحانی قرار گیرد و اصلاح‌طلبان موفق شوند اکثریت مجلس را به دست گیرند. به نظر من این اتفاق واقع‌بینانه نیست و غیرقابل تکرار است.»
وی ادامه می‌دهد‌: اگر بپذیریم مجلس آینده از سه اقلیت تشکیل شود بدون شک این سه اقلیت اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نخواهند بود. به نظر من مجلس آینده در اختیار اصولگرایان قرار خواهد داشت. اصلاح‌طلبان نیز یک اقلیت قدرتمند را خواهند تشکیل داد. گروه احتمالی سوم نیز جماعت محدود و رادیکالی خواهد بود که هویت خود را از جبهه پایداری الهام گرفته است.
بحران هویت در جریان متشتت اصلاحات 
آذرماه سال جاری محمدرضا تاجیک فعال شاخص اصلاح‌طلب نیز در گفت‌و‌گو با اعتماد با بیان این که «‌اصلاح‌طلبان از نبود «مانیفست اصلاحات» رنج می‌برند‌» گفته بود‌: چیزی که ما خلأ آن را داریم و بن‌مایه رنج اصلاح‌طلبان شده اینکه مانیفست یا گفتمان اصلاح‌طلبی تعریف شده نیست؛ چیزی که خیلی ابهام و ایهام دارد و تعریف و تصویب نشده است.
تاجیک همچنین گفته بود‌: ما از گفتمان اصلاح‌طلبی سخن می‌گوییم  اما هر کدام از مفاهیم آن برداشتی داریم. مفهوم اصلاحات با هم یگانه نشده. وقتی سخن از جامعه مدنی به عنوان یکی از اصول اصلاحات می‌کنیم برداشت‌های متفاوتی از جامعه مدنی مشاهده می‌کنیم. وقتی داریم از پیشرفت و توسعه سیاسی صحبت می‌کنیم نمی‌دانیم که دقیقا از کدام مفهوم حرف می‌زنیم یا حداقل درباره آن گوناگون فکر می‌کنیم.
تاجیک ادامه داده بود: وقتی از آزادی، دموکراسی و قانونمداری صحبت می‌کنیم تعریف یکسانی نداریم. تعاریف ما دقیقا شکل نگرفته‌اند، بنابراین ما از یک گفتمان تعریف نشده و هنوز انضمامی نشده که حالتی انتزاعی دارد صحبت می‌کنیم و همین موضوع مصایب فراوانی را برای ما به همراه داشته است. 
طبیعی است که عدم تعریف اصلاحات و کلیدواژه‌های اساسی آن از جمله آزادی، جامعه مدنی، دموکراسی و ... زمینه‌ساز اختلافات بنیادین در میانه‌ گروه‌هایی شود که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند و می‌خوانند.
با این وضع آشفته اصلاح‌طلبان نباید به فکر انتخابات باشند 
وی در مصاحبه دیگری با شرق نیز اذعان کرده بود‌: تصور من این است که در این جریان اصلاح‌طلبی ما 72 ملت داریم. به لحاظ تشکیلاتی هم یک نوع تشکیلات ولنگاری بر فضای اصلاح‌طلبی حاکم است و تشکیلات منسجمی با کادر مشخص و قوه آمره و اتاق فکر مشخص و استراتژیست‌های مشخص که استراتژی‌ها را در سطوح مختلف به اجرا دربیاورند وجود ندارد. چه اتفاقی می‌افتد؟ در این شرایط در ساحت اصلاح‌طلبی یک مجمع‌الجزایر اصلاح‌طلبی داریم که در این فضاها، هر کسی به نوعی تاکتیک خاصی اتخاذ می‌کند برای اینکه اهداف مرحله‌ای خود را پوشش دهد.
تاجیک ادامه داده بود‌: در فقدان این مسئله، برخی از اصلاح‌طلبان تاکتیکی اتخاذ می‌کنند و اسم آن را می‌گذارند تاکتیک عقلایی و می‌روند به سوی ریاست مجلس کنونی تا با او یک بلوک قدرت یا ائتلاف ایجاد کنند تا یک نوع تقسیم قدرت در آینده ایجاد کنند. یا سراغ برخی شخصیت‌های اصولگرایی قبلی می‌روند تا با برجسته کردن آنها و بر تخت‌نشاندن آنها و طواف دور آنها بتوانند به سهمی از کرسی‌های مجلس برسند. برخی هم به چهره‌های متفاوتی از اصلاح‌طلبی رجوع می‌کنند. برخی هم به چهره‌های آشنا و مقبول اصلاح‌طلبی که از گذشته مطرح بوده‌اند، رجوع می‌کنند. برخی از رهبری اصلاحات در لایه‌های زیرین عبور می‌کنند.
وی با بیان این که «‌این فضا به نظر من نشان‌دهنده شکلی از عدم بلوغ است» تصریح کرده بود‌: از نقطه نظر استراتژیک باید بگویم از نظر من خیلی به نفع جنبش اصلاح‌طلبی خواهد بود؛ اگر اصلاح‌طلبان واقعاً برای مجلس آینده برنامه‌ای ندارند و برای این فکری نکرده‌اند که وقتی اکثریت مجلس را احیاناً گرفتند، چطور می‌خواهند فضایی متفاوت را خلق کنند، بهترین راه این است که آن را واگذارند. چون در این صورت ضربه‌ای خواهند خورد که انعکاسش را در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم دید.
روزنامه کیهان -94/10/1
  • قزوین فردا