قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

به گزارش قزوین فردا سیدعبدالعظیم موسوی رئیس خانه مطبوعات استان قزوین در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار برناقزوین اظهار داشت:امروز نشریات استان به سمتی پیش می‌روند که واقعا نگران کننده است، ما نگران این هستیم که با ادامه این روند همین چند نشریه‌ای که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند نیز دیگر نتوانند به کار خود ادامه دهند.

تعداد زیاد مجوزهای صادر شده به باقی نشریات ضرر خواهد زد 
وی با اشاره به این که در حال حاضر نزدیک به 60 رسانه در استان دارای مجوز است گفت: با این تعداد مجوز شاید به صراحت بتوان گفت به غیر از نشریات تخصصی تنها 10- 12 نشریه عمومی به طور منظم و در موعد مقرر در قزوین به چاپ می‌رسد. 
رئیس خانه مطبوعات استان قزوین نامنظم بودن چاپ را از مهم‌ترین مشکلات در خصوص نشریات استانی دانست وگفت: امروز نشریات وابسته به زمان و نظم چاپ خود نیستند و زمان چاپ آن‌ها بستگی به سفارشات رپرتاژ و آگهی دارد که این امر از نظر علمی و تخصصی به هیچ وجه قابل قبول نیست. 
توجه به رسالت رسانه‌ای تنها راه برون رفت از مشکلات/ نشریات تحمل کنند
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروزه بیشتر از این که بتوان به برخی از نشریات نام هفته نامه یا ماهنامه داد باید گاهنامه از آنان نام برد و البته توجه هم باید داشت که این نشریات حتی با وجود این که نا منظم چاپ می‌شوند در همان دفعاتی که به چاپ می‌رسند نیز بیشتر از مطالبی که رسالت اصلی یک رسانه است درج آگهی را مد نظر قرار داده‌اند. 
این مسئول ادامه داد: البته شرایط اقتصادی ویژه‌ای که به وجود آمده شرایط را برای ادامه کار سخت کرده و همه می‌دانیم که بسیاری از نشریات واقعا به سختی امورات جاری خود را می‌گذرانند ولی تنها پیشنهاد ما در این شرایط این است که در کنار آگهی و توجه به مباحث مالی راستی؛ درستی و وظایف حرفه‌ای خود را مسیری برای حرکت بدانند. 

مجوز نشریاتی که منتشر نمی‌شوند باید ابطال گردد/ نظارت بیشتر ارشاد 
رئیس خانه مطبوعات استان قزوین خاطر نشان کرد: طبق ماده 16 قانون مطبوعات هر نشریه باید لااقل نصف تعداد چاپ یکسال خود را در طول سال به چاپ رسانیده باشد در غیر این صورت مجوز وی ابطال می‌گردد ولی امروز ما مشاهده می‌کنیم نشریاتی که نزدیک به 3 سال از زمان دریافت مجوز آن‌ها گذشته است ولی هنوز حتی یک شماره نیز به چاپ نرسانده‌اند ولی مجوز آنها همچنان باقی است. 
موسوی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز خواست تا در این خصوص نظارت‌های بیشتری را به عمل آورد. 
تفاوت زیاد تعرفه‌ها با بی اعتمادی دستگاه‌ها نسبت به نشریات همراه است 
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که گاهی دستگاه‌ها و ادارات را نسبت به نشریات بی اعتماد کرده است بحث تعرفه‌هاست که واقعا در بسیاری از موارد تفاوت بین کف تعرفه و سقف قیمت واقعا زیاد است و این تفاوت سبب شده هم چند گانگی در نشریات به وجود آید و هم این که دستگاه‌ها نسبت به نشریات بی‌اعتماد شوند. 
ریس خانه مطبوعات استان قزوین در ادامه با بیان این که طبق وظایف قانونی خانه مطبوعات نمی‌تواند تعرفه ثابتی را برای آگهی و رپرتاژ نشریات ارائه دهد گفت: اگر نشریات با هماهنگی و همکاری خود تعرفه‌ای را مشخص کنند بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد. 
موسوی با ذکر مثالی اذعان کرد: گاهی دیده شده که افرادی نرخ درج مطلبی در یکی از نشریات را از 500 هزار تومان شروع کرده و نهایتا با 50 هزار تومان به توافق رسیده‌اند و این تفاوت فاحش باعث می‌شود دید غلطی نسبت به نشریات استان وجود داشته باشد. 
وقتی به خبرنگار ظلم می‌شود/ مدیران مسئول امروز روئسای کارخانه‌های دیروز 
رئیس خانه مطبوعات استان قزوین در ادامه با اشاره به این که امروزه بخش زیادی از خبرنگاران قزوینی با درآمدهای بسیار کم و در شرایط بسیار بدی فعالیت می‌کنند گفت: ما واقعا از این شرایط آگاهیم اما وظایف قانونی به ما این اجازه را نمی‌دهد که بخواهیم در مسائل داخلی نشریات دخالت کنیم و تنها کاری که از ما بر می‌آید ارائه پیشنهاد است. 
این مسئول تصریح کرد: در مواردی شنیده شده بعضی از نشریات زمانی که با خبرنگاران قرار داد می‌بندند از وی سفته ضمانتی دریافت می‌کنند تا در صورتی که خبرنگار نسبت به حق و حقوق قانونی خود شکایتی داشت از این ضمانت استفاده کنند لذا همین امر باعث شده خبرنگاران نیز تن به کار با درآمدهای بسیار ناچیز بدهند.
موسوی اظهار داشت: زمانی نشریات ما از ظلمی که روئسای بعضی از شرکت‌ها در خصوص کارگران خود انجام می‌دادند و انتقاد می‌کردند حالا امروز بعضی از نشریات از روی ناچاری همان کار را می‌کنند. 

جامعه رسانه‌ای قزوین میلی به ارتقاء سطح ندارد/ از رشته خبرنگاری استقبال نشد
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به عدم استقبال مردم قزوین از ثبت نام در رشته دانشگاهی خبرنگاری در دانشکده فرهنگ و ارشاد قزوین خاطر نشان کرد: انتظار ما این بوده که لااقل جامعه رسانه‌ای قزوین از این رشته استقبال کنند ولی این کار انجام نشد چرا که بخش زیادی از جامعه رسانه‌ای استان به صورت تجربی این حرفه را آموخته‌اند و به نظر بنده داشتن تحصیلات مرتبط با حرفه نیز می‌تواند در مسیر حرفه‌ای شدن نشریات گامی موثر باشد. 
جشنواره فصلی مطبوعات تابستان سال آینده برگزار خواهد شد 
رئیس خانه مطبوعات استان قزوین در ادامه از برگزاری جشنواره فصلی مطبوعات در تابستان سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به برگزاری انتخابات شورای مرکزی خانه مطبوعات استان و مشکلاتی که بعد از آن برای تثبیت شورا و اعضای آن به وجود آمد قدری برگزاری این جشنواره که مقرر شده بود برای هر فصل یک مرتبه برگزار شود به تعویق افتاد امیداوریم بتوانیم در تابستان سال آینده جشنواره فصل بهار سال 1393 را برگزار کنیم. 
مبارزه با افت کیفی مطبوعات با برگزاری جشنواره‌ها/ ایجاد حس رقابت 
موسوی ادامه داد: اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌هایی بر هیچ کس پوشیده نیست و ما نیز به این نکته واقفیم که در شرایط موجود شاید تنها راه برون رفت از این افت سطح کیفی مطالب نشریات را بتوان با ایجاد حس رقابت و برگزاری چنین جشنواره‌هایی احیا کرد و مطمئنا با ایجاد ساز و کارهای لازم هر چه زودتر این کار ار انجام خواهیم داد. 

  • قزوین فردا