قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا

معنویت،عدالت،آزادی،درسایه ولایت

قزوین فردا
آخرین مطالب

به گزارش قزوین فردا به نقل از روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی  مهندس علی فرهورمدیر عامل نیروگاه با حضور در جمع خبرنگاران رسانه ها(18 دیماه 95)در استان قزوین گفت: با کاهش210 درصدی مصرف سوخت مازوت نسبت به سال 93، هم اکنون 88 درصد از سوخت نیروگاه از نوع گاز طبیعی است که این تغییر رژیم سوختی، با کاهش چشمگیر آلودگی همراه بوده است.

علی فرهور با بیان جایگاه مهم نیروگاه ها در صنعت برق، به خبرنگاران گفت: نیروگاه ها به عنوان زیرساخت تمامی صنایع، از اهمیت استراتژیک برخوردارند، به طوری که همه صنایع برای ادامه تولید خود، به انرژی الکتریکی وابسته اند. در حقیقت، توسعه استفاده از برق در مصارف خانگی، کشاورزی و صنعت، توسعه نیروگاههای تولید برق را ایجاب نموده است که قدرت منصوبه نیروگاهی در کشور به میزان 75 هزار مگاوات شامل 63 هزار مگاوات نیروگاه های حرارتی، 12 هزار مگاوات سدهای آبی، 1000 مگاوات نیروگاه اتمی و 50 تا 100 مگاوات نیروگاههای تجدید پذیر، گواه اهمیت توسعه صنعت برق است.

میزان مصرف سوخت گاز طبیعی در نیروگاه شهید رجایی به 88 درصد افزایش یافته است


مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در تشریح عملکرد این نیروگاه اظهار داشت: از تعداد 400 واحد نیروگاهی در کشور، تعداد 13 واحد آن در نیروگاه شهید رجایی قرار دارد که برق حدود 5 درصد از نیاز مصرف کشور را تامین می کند.
علی فرهور در ادامه اظهار داشت: نیروگاه شهید رجایی شامل 1 نیروگاه بخاری با مجموع 4 واحد به قدرت نامی هرواحدآن 250 مگاوات و نیروگاه سیکل ترکیبی با 6 واحد گازی به ظرفیت نامی 4/123 مگاوات و 3 واحد بخاری ترکیبی به قدرت اسمی هرواحدآن 100 مگاوات، سالانه حدود 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق تولید می کند.
وی افزود: برای تولید حدود 12 میلیارد کیلوات ساعت انرژی برق، سالانه به حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی نیازمندیم.
مدیرعامل نیروگاه یادآورشد: سوخت اول واحدهای نیروگاه بخار از نوع گاز طبیعی و سوخت دوم آن از نوع مازوت است و در واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی، سوخت اول از نوع گاز طبیعی و سوخت دوم آن گازوییل است؛ این درحالی است که واحدهای بخاری نیروگاه سیکل ترکیبی بدون استفاده از سوخت فسیلی، تنها با استفاده از انرژی گرمایی حاصل از  احتراق در واحدهای گازی، به تولید برق می پردازند.
علی فرهور تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، با اختصاص بیشتر گاز طبیعی به نیروگاه، بیش از ۲ هزار و ۲۷۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از سوی واحدهای نیروگاه استفاده شده است که این میزان برابر 88 درصد سوخت مصرفی است که با ادامه ی این روند، پیش بینی می شود میزان مصرف سوخت گاز تا پایان امسال در نیروگاه به 90 درصد برسد.
استفاده از سوخت گاز طبیعی نسبت به دیگر انواع سوخت ها، برای جلوگیری از استهلاک تجهیزات و قطعات نیروگاه بهتر است.
علی فرهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزش ریالی انواع سوخت مصرفی در نیروگاه شهید رجایی گفت: بهای انواع حامل های انرژی مصرفی در نیروگاه ها و صنایع، حاکی از مقرون به صرفه بودن استفاده از سوخت گاز طبیعی است، به طوری که هزینه هر متر مکعب گاز طبیعی، یک لیتر گازوییل و یک لیتر مازوت، به ترتیب 700، 3600 و 1300 ریال است. بنابراین با ملاحظه تفاوت قیمت انواع سوخت در صنایع می توان دریافت، بهای گاز طبیعی حدود نصف قیمت مازوت است که این حقیقت، ما را بر آن می دارد تا با نگاهی اقتصادی، سوخت مازوت را آخرین سوخت مصرفی واحدهای نیروگاه بخار در نظر بگیریم، چراکه علاوه بر عدم صرفه اقتصادی در استفاده از سوخت مازوت، این نوع سوخت موجب استهلاک زودهنگام تجهیزات و قطعات واحدها می شود.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در تشریح فرآیند تخصیص سوخت گاز طبیعی به نیروگاه بیان داشت: سیاست گزاری فرآیند اختصاص سوخت گاز طبیعی به نیروگاه ها به هیچ وجه در حوزه اختیارات نیروگاه ها نیست. در حقیقت، اختصاص سوخت گاز طبیعی به نیروگاه ها و صنایع، به شرایط آب و هوایی در فصل های مختلف سال وابسته است، به طوری که با آغاز فصل سرما، گاز طبیعی به مصارف خانگی اختصاص یافته و سهم کمتری به نیروگاه ها تعلق می گیرد. بنابراین اگر در زمستان شاهد استفاده از سوخت مازوت هستیم، دلیل آن اختصاص سوخت گاز طبیعی به مصارف خانگی است.

میزان عوامل آلایندگی موجود در خروجی دودکش نیروگاه، کمتر از میزان تعاریف سازمان حفاظت از محیط زیست است.

مدیرعامل نیروگاه در تشریح وضعیت آلایندگی محصولات احتراق واحدهای بخاری اظهار نمود: با بررسی پارامترهای دودکش نیروگاه و مقایسه آن با استانداردها وتعاریف به عمل آمده از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست نشان می دهد محصولات احتراق در دودکش نیروگاه، از میزان تعاریف به عمل آمده از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور پایین تر است. اما این سخن به معنای تایید استفاده از نیروگاه های با سوخت فسیلی نیست بلکه می باید در مسیر توسعه نیروگاه هایی با انرژی های تجدید پذیر گام برداشت.

مقایسه پارامترهای موجود در خروجی دودکش نیروگاه با استانداردهای سازمان حفاظت از محیط زیست


عوامل موجود در خروجی دودکش  نیروگاه بخار، حاصل از مصرف مازوت  (برحسب PPM)    عوامل موجود در خروجی دودکش  نیروگاه بخار، حاصل از مصرف گاز  (برحسب PPM)    استاندارد سازمان حفاظت از محیط زیست(برحسب PPM)   

نیروگاه شهید رجایی بر کاهش نزولات آسمانی در قزوین  تاثیر ندارد

 

علی فرهور در پاسخ به پرسشی که به تاثیر نیروگاه شهید رجایی بر کاهش نزولات آسمانی در استان قزوین، اشاره داشت گفت: این سخن، پایه و اساس علمی ندارد و از سوی مراجع علمی کشور به آن اشاره نشده است. با توجه به شواهد موجود، شاهد تغییرات آب و هوایی در سطح جهانی هستیم که وقوع خشک سالی ها، توفان ها، بارش های ناگهانی و سیل آسا در مناطق مختلف جهان، گواه این سخن است که پیشنهاد می کنم با دعوت از یک متخصص در حوزه ی هواشناسی و با حضور خبرنگاران، این موضوع پرسش شده و مورد سوال قرار گیرد تا هرگونه ابهام مبنی بر تاثیر گزاری نیروگاه براقلیم منطقه، برطرف شود.

در نیروگاه شهید رجایی به دلیل تصفیه ی پسماندهای انسانی و صنعتی، شاهد مصرف بهینه آب هستیم

مدیرعامل نیروگاه با اشاره به فعالیت ها در حوزه مصرف آب بیان کرد: کارهای خوبی در حوزه پسماندهای صنعتی و انسانی انجام شده است. به طوری که از پسماندهای بی خطر، در فرایند تولید استفاده می شود.
وی در این باره افزود: دیگر پسماندها به منظور نگهداری و برداشت آن برای مصارف دیگر و جلوگیری از خروج پساب ها به محیط زیست پیرامون نیروگاه، به استخر تبخیری هدایت می شود که اقدام مهمی در کاهش مصرف آب و کمک به حفظ محیط زیست است.
مدیرعامل نیروگاه در تکمیل سخنانش گفت: نیروگاه شهید رجایی دارای تصفیه خانه ی صنعتی و انسانی است که تمامی پساب های انسانی، طی فرایند تصفیه بر روی آن ها، مورد بهره برداری دوباره قرار می گیرد و پسماندهای صنعتی با هماهنگی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان، از سوی شرکت مورد تایید و صلاحیت آن اداره کل، حمل و در محل مناسب، دفن می شود.

کسب رتبه برتر در میان نیروگاه های بزرگ کشور
مدیرعامل نیروگاه اظهار نمود: نیروگاه شهیدرجایی به دلیل کسب رتبه اول عملکرد در بین شرکت های مدیریت تولیدبرق بزرگ کشور در سال 94 از سوی وزیر نیرو مورد تقدیر قرار گرفت که این موفقیت حاصل تلاش همه همکاران است


 

 
  • قزوین فردا